The Red Point of Marriage
Sumber: Twitter


Sekarang ni hangat je cerita artis yang menghadapi masalah perkahwinan. Malas aku nak sebut nama, sebab satu Malaysia tahu siapa dan punca keretakan rumahtangga dieorang. Eh, sebut je la - sapa lagi kalau bukan Shakira dan Gerard Pique 👅 Mesti korang ingat aku petik nama artis Malaysia kan 😜

Tapi ada masanya rumahtangga tu retak bukan disebabkan orang ketiga tapi disebabkan isu-isu dalaman yang lama terpendam sampai akhirnya masing-masing rasa dingin je. 


Sinopsis:

Cerita ni mengisahkan tentang pasangan suami isteri yang dah berkahwin selama 11 tahun tapi hubungan dieorang bermasalah. Si isteri (Ambar) makan hati dengan sikap suami (Gilang) yang dia rasakan selalu mengelak berbincang tentang masalah antara mereka. Tapi pada masa yang sama, Gilang bercerita tentang masalah keluarga dengan ibu sendiri. Ambar jugak rasakan yang dia lebih berusaha menjaga rumahtangga dan anak-anak berbanding Gilang. Kemuncak masalah mereka terjadi bila ibu mertua mengungkit tentang masalah keluarga depan Ambar. Ambar rasa dikhianati sebab Gilang taknak bercerita dengan dia tapi takde masalah untuk bercerita dengan ibunya. Akibatnya dieorang bergaduh besar dan bersikap dingin antara satu sama lain. Ambar cuba untuk memperbaiki hubungan mereka dengan mengatur temujanji berjumpa kaunselor perkahwinan tapi Gilang masih lagi memilih untuk mengelak dari berbincang. 

Dalam pada itu, muncul Yuli seorang gadis muda dalam hidup mereka. Kehadiran Yuli mengeruhkan lagi hubungan Ambar dengan Gilang apalagi Yuli sebenarnya jatuh cinta dengan Gilang. Ambar rasa kecewa sebab dia rasa Gilang lebih ambil peduli emosi Yuli berbanding emosi si isteri. Terjadi salah faham yang melibatkan Yuli sampai Ambar membuat keputusan meminta cerai. Adakah perkahwinan mereka hancur atau masih ada sinar untuk mereka?


OK sekarang review aku. Secara jujur, aku memang impressed dengan kelainan cerita ni dibandingkan dengan filem tentang hubungan dan rumahtangga yang lain. Pertama, cerita ni bermula dari perspektif orang ketiga iaitu Yuli. Yuli ni rupa-rupanya ialah anak saudara kepada kaunselor perkahwinan dalam cerita ni. Dia ni baik sebenarnya, sebab walaupun dia jatuh cinta dengan Gilang tapi dia taknak meruntuhkan perkahwinan Gilang dengan Ambar. Dipendekkan cerita, dia bukan kaki sondol la. 


The Red Point of Marriage
Yuli (Sheila Dara Aisha)

Kemungkinan dia jatuh cinta dengan Gilang sebab sikap Gilang yang gentleman dibandingkan dengan teman lelaki Yuli, Kemal. Bila dia bekerjasama dengan Gilang untuk projek restoran Kemal, lama-lama dia jatuh cinta sebab tak dapat perhatian yang sama dengan Kemal. Bila Ambar sedar Yuli mesra dengan suaminya, dia yang mula-mula merajuk lepas gaduh besar tu, mula rasa tergugat dan cemburu dengan kemesraan dieorang.

Kedua, aku impressed dengan watak kaunselor perkahwinan, iaitu Mbak Kartika dilakonkan oleh Ratna Rantiano. Aku petik ayat-ayatnya yang paling mendalam, 

'Bahawa keberadaan saya di sini bukan untuk menyelamatkan perhubungan pernikahan kalian, tapi hanya membantu masing-masing kalian untuk mendapatkan kebahagiaan yang kalian butuhkan.'

Kita selalu salahfaham tugas kaunselor perkahwinan ialah untuk menyelamatkan rumahtangga yang berantakan, tapi bila dengar ayat ni, baru aku faham tujuan sebenar kaunselor ialah untuk tolong klien buat keputusan terbaik buat masing-masing dan keluarga. Apa gunanya bertahan dalam perkahwinan toksik kalau kesannya lebih memudaratkan contohnya kepada anak-anak? Kalau perpisahan membolehkan masing-masing move on dan beroleh bahagia, bukankah lebih baik? Betul, perceraian sangat dibenci oleh Allah tapi dibenarkanNya seandainya dengan bertahan akan lebih memudaratkan. 

Cerita ni sebenarnya sesuai ditonton dengan pasangan masing-masing sebab banyak pengajaran yang boleh diambil dari filem ni. Pertama, masalah rumahtangga perlu dibincangkan antara suami isteri, bukan dengan orang luar seperti ibubapa / adik-beradik / kawan, apa lagi curhat dengan kawan berlainan jantina is a big no-no

Tapi kalau tak jumpa jugak jalan penyelesaian antara kedua-duanya, macamana pulak tu?

Allah berfirman di dalam Surah An-Nisa’, ayat 35 yang bermaksud;

“Dan jika kamu bimbangkan perpecahan di antara mereka berdua (suami isteri) maka lantiklah “orang tengah” (untuk mendamaikan mereka, iaitu), seorang dari keluarga lelaki dan seorang dari keluarga perempuan. Jika kedua-dua “orang tengah” itu (dengan ikhlas) bertujuan hendak mendamaikan, nescaya Allah akan menjadikan kedua (suami isteri itu) berpakai baik. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui, lagi amat mendalam pengetahuanNya.”

Maksudnya boleh lantik ahli keluarga kedua-dua belah pihak yang bertujuan mendamaikan suami isteri ni, bukan tambah garam ye.

Pengajaran kedua, suami jangan ambil lewa peranan dalam rumahtangga dan emosi isteri. Dalam kisah ni, ada satu babak ni Ambar geram sebab Gilang lupa nak sapu ubat ekzema (kot?) kat belakang badan anak dieorang, Bimas. Nampak remeh kan? Tapi benda tu penting sebab kalau terlupa sapu, kulit Bimas makin teruk. Gilang patut tau dan sama-sama ambil berat. 

Contoh lain suami ambil lewa peranan dalam rumahtangga ialah bila berat tulang bab-bab kerja rumah. Isteri minta tolong buang sampah, suami jawab nantilah. Lepas tu lupa. End up isteri juga yang buat. Dari pandangan suami, benda tu bukan masalah besar sebab esok pun boleh buang jugak. Tapi isteri fikirkan sampah ni mengundang lipas dan bau busuk, which is benda tu masalah besar bagi isteri. Bila isteri marah, suami tak faham kenapa kena marah-marah benda kecik, itulah maksudnya ambil lewa emosi isteri.

Tau tak ada satu kajian mendapati kebanyakan isteri membawa lebih banyak beban mental (mental load) berbanding suami? Contohnya, bangun-bangun tidur, siapa yang kena fikir nak sediakan lauk apa untuk sarapan pagi / bekal sekolah / bekal lunch suami? Isteri. Balik kerja, suami tanya masak apa malam ni? Automatik dia dah bagi beban kat mental isteri untuk fikir lauk apa yang perlu disediakan walaupun isteri sendiri pun letih balik dari kerja jugak. Sebelum tidur, isteri biasanya yang kena fikirkan apa yang perlu disiapkan sebelum masuk tidur. Tutup tingkap, buang sampah, cuci pinggan-mangkuk semuanya isteri kena ingatkan atau mintak tolong. Suami tak payah fikir semua tu, mana yang rajin bila isteri suruh dia buat. Tapi pokoknya, dia kena disuruh dulu, kalau harapkan inisiatif suami, mungkin pinggan-mangkuk sampai ke pagi masih berlonggok dalam sinki. Kalau pergi bercuti, siapa yang kena plan nak kemas berapa pasang baju, nak kena bawak apa, cari hotel dan rancang tempat percutian? Most likely ialah isteri. Hal persekolahan anak-anak biasanya suami serahkan kepada isteri. Nak hantar sekolah mana, balik sekolah hantar kemana pulak, isteri jugak yang kena cari dan fikirkan. Isteri kena berfikir lebih banyak dari suami dalam semua hal sebab tu beban mental isteri lebih tinggi. Tak hairan kenapa ramai golongan isteri yang stress dan jadi pemarah atau menghidap kemurungan bila semuanya atas batu jemala si isteri.

Ketiga, komunikasi antara suami isteri kena berlaku. Jangan dipendam-pendam sampai akhirnya meletus. Walaupun mungkin payah untuk berbincang, tapi kena jugak usahakan supaya masing-masing terlepas buku di hati. Makan hati sepatutnya tak berlaku dalam rumahtangga sebab lama-lama dah takde hati dekat pasangan akhirnya mengundang perceraian.

Ringkasnya, filem ni sangat, sangat best bagi aku. Lakonan yang mantap, skrip yang realistik dan kesudahan yang memuaskan hati... Aku tak berapa minat cerita yang watak jahatnya sampai buatkan darah kau naik. Dalam cerita ni bagi aku watak jahat ialah si Kemal sebab dia layan Yuli dengan buruk. Tapi watak Kemal tak mendominasi cerita ni jadi takde la sakit hati sangat. Watak yang sepatutnya jahat ialah orang ketiga dalam rumahtangga pulak end up baik. Aku jadi kesian dengan Yuli sebab akhirnya dia tak dapat lelaki yang dia cinta dan kena tinggal boyfriend jugak. We need more would-be third person to be like Yuli! Malah dia yang berusaha menerangkan status sebenar hubungan dia dengan Gilang dekat Ambar dengan harapan Ambar tak jadi menceraikan Gilang.

Kesimpulannya, aku bagi rating 5/5 dan berbaloi untuk ditonton. Lepas tonton cerita ni, kongsikan pendapat korang jugak ye.

20 comments:

  1. menarik ceritanya sbb tampil kelainan drpd drama biasa yg kita penah tonton.

    sy x de pengalaman dlm hal rumah tangga ni. tp drpd apa yg sy baca, dr awal perkahwinan kita sbg isteri jgn terlalu manjakan suami. maksudnya semua benda kita nak buat. tp akhirnya semua tu jd beban pd kita. betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. sebenarnya wujud adat sesetengah orang kita ni merajakan anak lelaki tu yang bila dieorang jadi ketua keluarga dieorg rasa kerja2 kat rumah semua dieorang tak payah buat.

      Tapi dalam cerita ni, Gilang ni bukan lelaki macam tu. Utk orang yang belum merasa pengalaman berumahtangga, mungkin contoh terbaik ialah buat group assignment berpasangan. Satu ni bagi effort A++ untuk siapkan assignment tapi yang sorang lagi buat sambil lewa effort C (dia buat, tapi takde effort lebih la, partner dia je yang semangat bagi idea, buat plan, buat timeline bagai). So yang bagi effort lebih ni lama2 rasa penat pastu marah2 gaduh2 sebab energy level dieorang tak matched aagitchew.... Yang bagi effort C ni tak rasa apa2 masalah pun sbb bagi dia janji siap, janji submit on time :P

      Delete
  2. Aih sama content kita... hihihi... kmk siap taip malam tadi tp masih dlm draft nunggu schedule publish... banyak pengajaran cerita tok... heavy juaklah sebenarnya, mun miak nangga nang boring.. kmk nangga sorang² jak dptlah fokus

    ReplyDelete
    Replies
    1. best sik? aok biak sik dpt mok appreciate jalan cerita kedak tok.

      Delete
  3. Nampak heavy ceritanya. Huwa..Shakira memang kesian, tapi kisah Miley Cyrus ngan Liam pun sama naik jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 ingatkan heavy jugak tapi bila tonton rasa seronok sampai rasa eh2, dah habis ke? Hehe.

      Delete
  4. jarang sgt layan citer indon..emmm
    beca yg kat melaka tu..rm 25 jer Ibu & Iris naik kat bandar hilir tu.. ok la, MA pun risau gak ingat mahal... but ok la kan.. yg kat bandar hilir tu budak2 muda, takde la kesian sgt...MA x leh kalau tgk pakcik2 tu ni..kesian.
    jawab kat sini pun aci la yer.. he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe terima kasih MA. Not bad la RM25 tu, boleh la cuba naik beca buat kenangan dengan anak2.

      Delete
  5. Menarik jalan ceritanya ni, realistik.
    Bagus Yuli, wataknya mengajar supaya kita ada fikiran yang jernih. Tak terbawa dengan perasaan cinta semata. Bertindak secara waras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Kak Ujie, watak Yuli ni bukan jenis yg terlalu ikutkan emosi.

      Delete
  6. setiap cerita membawa mesej yang tersendiri...dan perlu dihayati oleh mereka yang berkenaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 filem macam ni mendorong kita membuat refleksi diri untuk memperbaiki kelemahan kita sendiri :)

      Delete
  7. Nak tengok la..tp kena tenang2 dulu...baru best layan...minggu ni macam x tenang je...macam banyak hal je...

    ReplyDelete
  8. Dah tengok juga, punca memang terang-terang nampak, kurang komunikasi antara satu sama lain.. jenis Sis open minded jer, tak suka cakap tak suka, nak cakap nak, malas cakap malas, kan senang huhuhu..

    ReplyDelete
  9. Film ini remake dari sinetronnya . Saya nonton sinetronnya, tapi filmnya belum 😄. Tadinya saya pikir tokoh Yuli ini bakal bikin emosi kak, tapi setelah baca review kakak, rasanya dia bukan yang tipe wanita gatal yaaa 😅.

    Dalam hubungan itu yang penting memang komunikasi. Saya pun pasti marah kalo suami tak nak bincang setiap masalah, tapi malah cerita ke orang luar. Kalo ada problem memang lebih bagus discuss langsung, bukan malah kabur dan mengelak pergi ntah kemana2.

    Memang jadi pelajaran untuk ga menghindari setiap ada masalah, tapi hadapi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, mula-mula start jalan cerita, ingatkan kisah ni pasal percintaan skandal Yuli dan Gilang, tapi rupa2nya tak. Best jalan ceritanya, tak ada drama2 bikin naik darah hehe.

      Delete
  10. menarik...byk life lesson boleh diambil dari filem ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah, tapi klu yg belum kawen mungkin rasa bosan tgk citer ni sbb tak boleh nak relate hehe

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .