Image hosted by Photobucket.com

Berlanggar meja...

Nilah aktiviti tahunan di kampung aku. Nampak macam kenduri kawen, tapi rupa2nya tak de sapa yang kawen. Sesaja nak makan sekampung ;) Berlanggar meja nih ialah adat resam kampung aku dari dulu2 lagi. Ia diadakan bermula dari hari raya ketiga / keempat di mana semua kampung akan bergilir2 mengadakannya.

Setiap tahun, penduduk kampung akan mengadakan mesyuarat utk menentukan kampung mana yang akan buat berlanggar meja nih dulu. Katakan ada empat kampung. Kampung A diputuskan mengadakan berlanggar meja dulu. Jadi penduduk kampung A akan buat preparation dan setiap rumah dikehendaki menyediakan satu juadah. Pada hari berlanggar meja tu, meja2 akan disusun di sepanjang jalan di kawasan kampung tu dan juadah dihidangkan. Penduduk kampung A akan jemput penduduk kampung B, C, D (etc...) utk datang & makaaannn! Keesokannya, penduduk kampung B pulak akan buat berlanggar meja & penduduk kampung lain akan datang pulak menjamu selera hinggalah semua kampung dah buat berlanggar meja nih. Meriah, kan?

Tapi seperti yang aku penah cakap, masyarakat Melanau nih ialah masyarakat patriach, so cuma orang lelaki sahaja yang datang ke majlis berlanggar meja nih. Tapi orang perempuan pun boleh merasa gak juadah yang dihidangkan bila orang lelaki bawak balik juadah tu. So, tak yah la org perempuan dok di bawah bahang cahya matahari sebaliknya boleh dok dan makan sedap2 di rumah sambil bukak kipas. Muahahaha!

Pada tahun 2003 (tahun tu aku tak balik raya), semua kampung buat berlanggar meja serentak so dari hujung kampung ke hujung kampung, meja disusun di jalan utama (adalah dalam 1 km lebih kot). So nilah acara yg ulung lagi terunggul di kampung aku tapi sayangnya, tak de orang dari Malaysia Book of Recods atau orang TV3 atau NTV7 yang datang buat liputan :p Apapun, syabas kat penduduk kampung Igan yang bergotong-royong menjayakan acara nih!

No comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .