Sedar tak sedar dah nak masuk 2 minggu kita berpuasa. Rasanya puasa kali ni paling santai & tenang sejak aku berhenti kerja 6 bulan lepas. 

Wah, dah 6 bulan aku resign rupa-rupanya. Syukur Allah mencukupkan keperluan keluarga kami macamana aku yakin dengan rezeki Allah bila aku hantar surat resign. Takpe, rezeki tu bukan datang dari Syarikat tapi dari Allah, aku bagitau Suami Terchenta sebab dia agak risau tak dapat nak cover komitmen bulanan kami. Tapi untuk redakan kerisauannya, aku buat jugak persediaan sebelum resign, cukupkan simpanan untuk kecemasan dan buat belanjawan bulanan supaya kami tak berbelanja melebihi kemampuan. Alhamdulillah sekarang Suami Terchenta dah kurang risau. In fact dia bagitau sejak aku resign, rezeki dia makin bertambah. Bagi aku, ni bukti kekuasaan Allah Maha Pemberi Rezeki, Subhanallah.

Point kat sini, kalau kita yakin rezeki datang dari Allah, kita tak akan risau rezeki kita tak cukup. Kita tak akan risau bila bersedekah malah mungkin kita lebih bersemangat untuk bersedekah sebab dalam rezeki kita terselit rezeki orang lain. Dengan bersedekah, kita berkongsi rezeki dengan orang lain tanpa rezeki kita tak berkurangan sedikit pun atau Allah gantikan dengan yang lebih baik.

Lebih-lebih lagi kalau kita bersedekah di bulan puasa, terutama bila kita bersedekah makanan berbuka puasa. Ganjaran dan pahala dari Allah berlipat kali ganda Insha Allah. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW:


من فطر صائما كان له مثل أجره ، غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئا

“Orang yang memberikan hidangan berbuka puasa kepada orang lain yang berpuasa, ia akan mendapatkan pahala orang tersebut tanpa sedikitpun mengurangi pahalanya.” (HR. At Tirmidzi no 807, ia berkata: “Hasan shahih”)

 

Sempena bulan Ramadan ni, Khadijah Learning Centre sedang melancarkan projek Ramadah Outreach Programme untuk menyediakan 200 juadah makanan bagi disedekahkan kepada komuniti setempat. Target derma dieorang nak kumpul ialah RM2000 dah sebanyak RM750 dah berjaya dikumpul. So ada RM1250 lagi untuk reach target.  Kalau 125 orang bersedekah RM10 seorang, Insha Allah dieorang akan dapat capai target tu.

Boleh jugak contact admin KLC untuk dapatkan maklumat lanjut. Jom kita bantu KLC jayakan projek Ramadan Outreach Programme, semoga Allah memberikan ganjaran pahala berlipat-ganda untuk kita, ameen ya Rabbal alamin...


Khadijah Learning Centre

10 comments:

  1. Semoga kita sama2 kumpul amalan pahala di bulan yang berkat ni

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah atas kurniaan rezeki yang Allah beri. Terima kasih untuk post yang penuh dengan pesanan buat manusia yang sering alpa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Sama2 kita beri peringatan untuk each other.

      Delete
  3. Betul tu. Allah lah yang memberi rezeki. Saya pun baru habis resign notice rabu lepas. Banyak issue dekat former workplace termasuklah isu gaji. Sekarang ni tengah rancak buat Lalamove dan meniaga dropshipping dan meniaga kecil2. Alhamdulillah.. semua okay.

    InsyaAllah kita sama2 kumpul amal jariah lagi2 di bulan mulia ini. KA pernah dengar ustaz cakap, bukan harta yang kat tangan kita sesungguhnya harta kita. Tetapi harta yang dah kita makan dan yang paling utama harta yang kita sedekahkan pada jalannya sebetul-betul harta kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, berniaga ni ikut sunnah Nabi. Nanti share la dekat blog bisnes dropship KA sekali dengan link Shopee / Lazada. Boleh jugak kawan2 blogger tolong support bisnes KA. Saya pun teringin nak cuba bisnes dropship ni tapi takde keyakinan diri nak promo barang.

      Delete
  4. Moga ada rezeki untuk mereka ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah selamat diagihkan pun makanan2 tu Sislin, alhamdulillah...

      Delete
  5. Alhamdulillah.. satu usaha yang baik..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .