Masjid Jamek Negeri Sarawak

 Masjid Jamek Negeri Sarawak


Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak

Masjid Jamek Negeri Sarawak
Pemandangan waktu malam

Subhanallah... Cantik betul masjid rasmi negeri Sarawak ni. Ni la first time jejak kaki ke masjid ni yang serba gah ni. Mata aku tak lepas-lepas memandang kubah-kubah kecil dalam masjid ni. Memang terpersona habis! Kalau korang jalan-jalan ke Kuching, jangan lupa singgah di Masjid Jamek Negeri Sarawak. Rata-rata pelancong cuma singgah di Masjid India atau masjid terapung di tepi waterfront Kuching bersebelahan Jambatan Darul Hana. Masjid India pun cantik juga, tapi Masjid Jamek Negeri Sarawak lebih menawan hati aku.

Masjid India Kuching
Masjid India atau Masjid Terapung Kuching

Adab masuk ke masjid, disunatkan mengerjakan solat dua rakat iaitu solat sunat tahiyatul masjid sejajar dengan hadis Nabi SAW:

Apabila salah seorang di antara kamu mendatangi/memasuki masjid, maka janganlah duduk sebelum mengerjakan solat dua rakaat.”— Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim

Nota kaki: Tiba-tiba teringin nak melancong ke negara-negara yang terkenal dengan kecantikan dan keunikan masjid di negara tu.

12 Comments

  1. subhanallah cantiknya, warna dan senibinanya mmg menarik sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, dari luar nampak macam biasa2 je, tapi bila jejak kaki ke dalam memang terpukau mata memandang.

      Delete
  2. cantikkkk ada rezeki nk jejak sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin3x... semoga ada rezeki anies jejak kaki ke Masjid Jamek Negeri Sarawak.

      Delete
  3. Cantik senibina dia. Belum pernah sampai ke Sarawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insha Allah kalau ada rezeki ke Sarawak, singgah la ke Masjid Jamek Negeri Sarawak ni.

      Delete
  4. cantik sungguh arkitektur masjid ni. Tenang je rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, bila pertama kali jejak ke sini, tak habis-habis memuji dalam hati cantiknya rumah Allah ni.

      Delete
  5. menarik senibinanya...cantik gandingan di Masjid India..dinding putih & carpet biru laut..

    ReplyDelete
  6. Cantik betul senibinanya.. semoga ada rezeki nak ke sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin3x... semoga ada rezeki Sha jejak kaki ke Masjid Jamek Negeri Sarawak.

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .