Hari Raya ke-6, kiteorang menghadiri majlis doa selamat sempena perkahwinan sepupu rapat aku di Imperial Hotel Kuching.

Memandangkan Samarahan memang terkenal dengan traffic jammed, kiteorang decide untuk tidur semalam di hotel yang sama. Bila bandingkan harga Agoda dengan Booking.com, Booking.com lagi murah RM187++ (tanpa sarapan pagi), jadi kiteorang pun proceed dengan Booking.com.

Kiteorang ambik bilik superior twin room. Bilik ni berkeluasan 32 meter persegi, cukup luas untuk kiteorang berempat. Siap boleh solat berjemaah lagi dalam bilik ni. Walaupun cuma ada 2 katil single, tapi katilnya agak besar dan selesa untuk 2 orang berkongsi setiap katil.

Imperial Hotel Kuching
superior twin room

Proses check-in pun mudah sebab bilik dah bayar online, jadi cuma perlu ambil kunci dari kaunter daftar masuk. Setiap bilik diberi 2 kunci bilik jadi senang la kalau ada yang nak keluar tapi ada jugak yang nak duduk je dalam bilik.

Imperial Hotel Kuching

Walaupun hotel ni dikategorikan sebagai hotel 4 bintang, tapi harga bilik boleh dikatakan agak murah. Bilik ni cukup selesa dan sangat bersih. Aku terlupa pulak ambik gambar tandas bilik hotel ni, tapi memang bersih la. Tandas hotel dilengkapi dengan ruang shower, tandas dengan paip air dan jugak bathtub. Sesiapa yang ada anak-anak kecil atau yang suka berendam dalam air panas tu mesti suka.

Imperial Hotel Kuching

Imperial Hotel Kuching

Kemudahan lain seperti seterika, cerek air, peti sejuk mini dan sebagainya pun ada disediakan. Yang paling penting, ada WiFi free dalam bilik. Tempat letak kereta pun disediakan dan percuma kepada tetamu hotel. Kolam renang ada jugak di tingkat 6 kalau tak silap, tapi kiteorang lebih suka lepak-lepak dalam bilik hotel je.

Dari segi layanan pulak, staff hotel dari porter, receptionist sehingga ke housekeeping semua beri layanan mesra. Cuma masa kiteorang check-in, ramai jugak tetamu hotel yang check-in jadi bila kiteorang request tuala ekstra, kiteorang cuma boleh mintak sehelai je. Itupun agak lama barulah tuala dihantar ke bilik.

Imperial Hotel Kuching ni sebenarnya bersambung dengan Boulevard Shopping Mall Kuching. Lepas check-in, kiteorang turun ke shopping mall di sebelah hotel membeli minuman kotak dan makanan untuk bawak balik ke hotel. Anak-anak pulak lebih suka tinggal di bilik sambil menonton kartun.

Kalau berkunjung ke Kuching Sarawak, boleh la mencuba Imperial Hotel Kuching ni. Walaupun agak jauh dari kawasan-kawasan tarikan pelancong, tapi mesti berpuas hati dengan keselesaan bilik di hotel ni.

Rating: 8/10

4 comments:

  1. Bilik nampak bersih & selesa.
    Kalau ada rezeki ke Kuching, boleh consider hotel ni.

    ReplyDelete
  2. Memang bersih biliknya. Katil pun selesa.

    ReplyDelete
  3. belum pernah lagi check in di hotel ini....apa-apapun jauh dari Waterfront

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .