Jengkel.

Itu je yang aku boleh ungkapkan lepas tengok episod terakhir drama Teluh Darah ni kat Disney+ Hotstar. Ending nya tu memang di luar jangkauan.

Sambungan dari episod ke-6, Atik selamat walaupun kena masuk hospital. Di hospital, Wulan dan Esa berjumpa Pak Ridho dan mendedahkan hal sebenar tentang Harun. Atik dibawa pulang ke rumah dan Pak Ridho tunggu Harun balik lalu belasah Harun. Tapi Harun sempat gigit telinga Pak Ridho sampai putus dan melarikan diri ke rumah Pak Ridho. Harun berbohong dengan Atik Pak Ridho menyerangnya tanpa sebab dan Atik yang tak tau apa-apa cuba menyelamatkan Harun dari dibunuh oleh Pak Ridho. Pak Ridho tikam Harun. Tapi sebelum mati, Harun sempat meludah telinga Pak Ridho ke dalam akuarium dan baca mantera sampai akhirnya Pak Ridho mati lemas.

Atik yang trauma kemudiannya bagi alamat kawan Pak Ridho di Banyuwangi kepada Wulan dan Esa sebab mereka nak cari punca ahli keluarga dieorang dibunuh. Sebelum sempat ke Banyuwangi, Wisnu diserang oleh sihir yang sama dengan Pak Bondan. Masa Wisnu bergelut denga sakit, Pak Harna yang baru sedar dari koma muncul menolong Wisnu. Pak Harna menyuruh Wulan dan Esa cepat-cepat cari dukun tu dan musnahkan azimat yang digunakan untuk menghantar sihir tu.

Di Banyuwangi, Esa dan Wulan menjejaki kawan Pak Ridho iaitu Pak Gatot lalu terbongkarlah semua rahsia. Hasan (abang Harun) rupa-rupanya ialah bekas driver Pak Ahmad. Disebabkan Hasan mengugut nak bagi gambar-gambar Pak Ahmad dan Astuti berzina kepada Ibu Rima (ex-wife Pak Ahmad), Pak Bondan dan Pak Ahmad mengupah samseng kampung (iaitu Pak Ridho, Pak Gatot dan seorang lagi lelaki) untuk menakut-nakutkan Hasan supaya Hasan meninggalkan Banyuwangi. Tapi malangnya Pak Gatot terbunuh Hasan dengan tak sengaja. Untuk menghapuskan bukti, Pak Gatot mengelar leher isteri Hasan dan mencampaknya ke dalam sungai. Anak-anak Hasan dibawa Pak Ridho berjumpa Pak Ahmad dan Pak Bondan. Disebabkan rasa bersalah dengan apa yang menimpa Hasan, Pak Ahmad bela anak perempuan Hasan (Wisnu) dan Pak Ridho pulak bela anak lelakinya (Esa). Rupa-rupanya mereka berdua ni adik-beradik! Kemain lagi Wisnu dan Esa menjalinkan hubungan intim selama ni 🤮,


Samseng-samseng yagn diupah untuk menakut-nakutkan Hasan

Isteri Hasan walau bagaimanapun terselamat dan berjaya pulang ke rumah. Dia dirawat oleh seorang nenek dukun. Selepas pulih, dia dan Harun membalas dendam dan berjaya menjejak kawan Pak Ridho dan Pak Gatot. Mereka menyeksa kawan Pak Gatot dan Pak Ridho sampai dia mendedahkan nama Pak Ahmad dan Pak Bondan sebelum dibunuh oleh isteri Hasan. Tapi sebelum sempat melarikan diri, mereka ditangkap dan dipenjarakan selama 20 tahun.


Astuti sebenarnya tak tau apa-apa bila Pak Ahmad bawak balik Wisnu

Episod terakhir. Selepas 20 tahun, mereka dibebaskan dan balik semula ke rumah nenek. Mereka kemudiannya menuntut ilmu hitam untuk membalas dendam dengan keluarga Pak Ahmad dan Pak Bondan. Mula-mula sekali, isteri Hasan menggoda Pak Asep (pembantu rumah Pak Ahmad). Pak Asep yang kecewa sebab ditinggalkan kekasih gara-gara Pak Ahmad enggan meminjamkan wang untuk mas kahwinnya, akhirnya tergoda dengan isteri Hasan. Dia pun bersetuju menolong isteri Hasan dan Harun untuk balas dendam.

Sejak tu bermula serangan ilmu hitam dekat keluarga kedua-duanya kecuali Wisnu dan Esa je yang tak diganggu.


Benda azimat yang dimaksudkan Pak Harna ialah tengkorak Hasan yang dikorek oleh Harun dari tanah kuburnya

Dipendekkan cerita, Pak Gatot akhirnya mati dengan tragis lepas menceritakan semuanya dengan Esa dan Wulan. Pak Asep berjaya memerangkap Wulan dan Esa dan mereka dibawa ke rumah Hasan berjumpa dengan isteri Hasan. Isteri Hasan suruh Wulan bunuh Wisnu supaya harta Pak Ahmad jatuh ke tangan Wulan. Bila Wulan enggan, Esa berpura-pura offer untuk bunuh Wisnu tapi sebaliknya dia tikam Pak Asep sampai mati. Isteri Hasan kecewa dengan anak-anaknya. Dia lantas mengamuk dan nak bunuh Wisnu dan Esa sebelum membunuh diri, tapi akhirnya Wisnu berjaya membunuh mak kandungnya sendiri.


Malangnya Esa cedera-parah dan meninggal dunia


Kesudahan cerita ni - Wulan dapat tau dia hamil anak Esa dan tiba-tiba beberapa ekor ulat sampah jatuh dari siling. Wulan nampak pasrah dengan takdirnya.

Kesimpulannya - jalan cerita yang mendebarkan, buatkan penonton tertunggu-tunggu episod seterusnya. Tapi ending cerita yang dieorang berdua ni adik-beradik agak ekstrim la. Bagi aku, mangsa sebenar dalam cerita ni ialah Wulan dan Esa sebab mula-mula keluarga diserang oleh samseng, lepas tu dipisahkan masa kecik dan akhirnya menjalinkan hubungan sumbang mahram pulak.

Moral of the story - janganlah ada affair di pejabat 😬 Kalau Pak Ahmad takde hubungan sulit dengan Astuti yang bekerja di pejabat yang sama, mestilah Hasan takde modal nak peras ugut Pak Ahmad. Lepas tu takde la Pak Bondan upah samseng menakut-nakutkan Hasan. Betul tak?

6 comments:

  1. Alamak..ada unsur mistik erk...citer indonesia kan ni...x pernah tengok lagi...nanti nak tengok la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah SA, cerita seram / misteri. Banyak babak kena sihir. Best jugak, level seram tu boleh layan lagi sebab takde la sampai termimpi2 hehe

      Delete
  2. Kalau buat benda tak elok ...memang akan diketahui juga...jalanilah kehidupan ini dengan jalan yang lurus

    ReplyDelete
  3. bla baca macam semua watak dalam cerita ni jahat😁tapi tu paa kehidupan bila dikuasai nafsu... tak noleh nak beza yg hak dan batil... cerita indo dan malaysia masih sama kalau part sihir menyihir ilmu hitam etc sebagai perencah cerita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kat Malaysia cerita berkisar ilmu hitam mesti ada watak ustaz dan banyak pengaruh keagamaan. Ni first time tengok drama tentang sihir yang takde unsur keagamaan.

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .