Keluar dari hospital, Suami Terchenta suruh aku order makanan pantang macam sebelum ni. Malas nak fikir panjang, jadi aku pun order sekali lagi set makanan pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF). 

Sebab utama aku pilih set makanan pantang dari HCCF ialah makanannya sedap (kebanyakannya), berkhasiat dan paling penting untuk bantu mengawal gula dalam darah untuk orang yang ada diabetes macam aku ni. Nasi yang dibekalkan dalam set pantang ni ialah nasi multigrain organik yang kaya dengan serat, vitamin, mineral dan kandungan antioksida. Semestinya nasi multigrain ni lebih berkhasiat dari nasi putih tapi dari segi rasa tak jauh beza pun. Dua-dua sedap di tekak aku. 

Selain tu, semua bahan yang digunakan ialah halal, organik, bebas dari racun perosak (pesticide-free), daging lembu dan ayam bebas dari antibiotik, hanya menggunakan bahan premium termasuk gula perang organik dan garam Himalaya dan telur kampung yang bebas dari bahan kimia.


Bahan-bahan yang digunakan untuk set makanan pantang HCCF (sumber: www.halalconfinement.shop)

Oleh sebab semuanya serba-serbi organik dan premium, maka harga pun premium. Aku ambik set makanan pantang selama 7 hari dengan harga RM798. Kalau bahagi 7 hari, kos makanan pantang sehari ialah RM114; bahagi pulak dengan 2 (makan tengahari dan makan malam), jadi kos makan tengahari / makan malam untuk sehari ialah RM57. Begitulah bila semua bahan yang digunakan organik dan bebas kimia. Sebab tu nak makan makanan sihat kat Malaysia ni susah yakmat. Bila Allah bagi rezeki order makanan pantang yang sihat, kenalah ucapkan 'Alhamdulillah' selalu. Tapi kalau nak order lebih dari seminggu, di luar kemampuan iolls pulak  😅.

Dekat sini aku nak review makanan pantang yang aku terima setiap hari (nota: ni pendapat peribadi aku dan mungkin berbeza dengan pendapat pelanggan yang lain).

Hari Pertama

Menu hari pertama:  rice tea, 3 cup chicken (menu Taiwan), steamed "Choi Bou" fish, stir-fried Japanese choy sum, multigrain rice.

Makanan hari pertama ni agak hambar dari segi rasa.  Bila aku makan, perasaannya tak teruja sangat nak menikmatinya. Ayam tu aku cuma mampu habiskan separuh dan separuh lagi Suami Terchenta yang habiskan (tapi dia pun tak habiskan jugak mungkin sebab taste kiteorang berdua lebih kurang sama - maksud aku kalau aku rasa tak berapa sangat, dia pun sependapat dengan aku). Cumanya lepas makan menu hari pertama ni, badan aku cepat berpeluh dan terasa darah keluar lebih lancar. Rice tea tu bagi aku sangat sedap. 


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari pertama

Hari Kedua

Menu hari kedua: Red dates longan tea, Australian grain fed beef with cherry tomatoes, sweet & sour fish, organic spinach with anchovies, multigrain rice.

Menu hari kedua lebih menepati citarasa aku kecuali daging dengan tomato ceri tu. Sebelum ni tak pernah aku jumpa masakan daging yang menggunakan tomato ceri dalam masakan (kecuali kalau kuahnya memang berasaskan tomato macam beef stew atau spagheti bolognese). Jadi agak janggal bila aku makan menu ni.

Tapi aku sukaaaaaa sweet & sour fish untuk hidangan makan malam tu! Rasanya sama macam hidangan di restoran. Ikan yang digunakan ialah fish fillet jadi tak perlu la gigih nak membuang tulang ikan. Sayur bayam semestinya salah satu kegemaran aku lagi-lagi ada ikan bilis. Untuk minuman pulak, bagi aku minuman teh red dates longan ni yang tersedap dalam pakej ni. Kalau dapat hari-hari pun aku tak kisah.


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari kedua

Hari Ketiga

Menu hari ketiga: Lemograss tea, black vinegar chicken, Saba mackerel with soy & garlic, stir fried nai pak, multigrain rice. 

Menu hari ketiga semuanya menepati citarasa aku terutamanya black vinegar chicken. Sayur nai pak tu segar dan rangup menambahkan selera aku bila dipadankan dengan black vinegar chicken. Untuk ikan tu pulak, boleh tahan sedap jugak sebab ikan tu digoreng / dibakar dulu kot jadi rasanya sedap. Teh serai tu buatkan aku rasa macam dekat spa haha. Biasanya kalau pergi spa, mesti dihidangkan teh serai / teh halia. Sedap la jugak di tekak aku.


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari ketiga

Hari keempat

Menu hari keempat: Red dates longan tea, bean paste chicken with potatoes, baked salmon, stir-fried Holland peas with Australian Carrot, wild black fungus & mushrooms, multigrain rice.

Kegemaran aku untuk menu hari keempat ni ialah baked salmon, sayur campur dan jugak red dates longan tea. Kuah perapan baked salmon tu sedap sangat sampai licin aku hirup. Tapi kalau nak pilih yang paling sedap antara menu ni, aku pilih sayur campur tu. Sayurnya segar, manis dan cukup rasa. Love sangat.


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari keempat

Hari Kelima

Menu hari kelima: lemongrass tea, chikuteh, baked fish with mixed herbs, organic baby romaine, multigrain rice.

Menu hari kelima bagi aku sederhana dari segi rasanya. Nak kata tak sedap, tak jugak. Nak kata sedap, mungkin tak berapa kena dengan tekak aku. Jadi nak komen lebih-lebih tak dapat jugak. Kuah chikuteh tu manis sikit sebab dicampur dengan red dates dan goji berries. Kalau ikutkan memang berkhasiat cuma lauk manis ni tak berapa kena dengan tekak aku.


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari kelima

Hari Keenam

Menu hari keenam: Black bean tea, braised soy sauce chicken, steamed halibut with fried ginger and garlic, compost-grown siew pak choy, multigrain rice.

Bila compare lauk setiap hari yang aku terima, menu hari keenam ni aku nobatkan sebagai pemenang! Sebabnya aku sangat menikmati lauk tengahari dan malam, dua-dua sedap dan menepati selera aku. Sampaikan aku rasa kenapa kecik sangat portion ikan halibut ni, tak puas aku makan hehe.  Black bean tea pun sedap tapi masih tak boleh lawan red dates longan tea. Untuk sayur pulak, agak bosan sebab stail masakannya sama je dan sayur pun lebih kurang sama je. Rasanya yang tahun lepas punya lebih sedap dan bervariasi.


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari keenam

Hari Ketujuh

Menu hari ketujuh: Rice tea, ginger spring onion Australian beef tender, sesame oil chicken, stir fry Hong Kong kailan, multigrain rice.

Di penghujung set, menu yang diterima semakin sedap. Kalau menu hari keenam ialah pemenang set makanan pantang ni, menu hari ketujuh jatuh di tempat kedua. Hidangan daging tu rasanya mirip dengan masakan daging blackpepper, cuma aku rasa takde lada hitam kot dalam menu ni. Sesame oil chicken cukup wangi dengan bau minyak bijan, ditambah pulak dengan cendawan hitam / black fungus ni memang membuka selera betul. 


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Menu hari ketujuh

Pendapat keseluruhan tentang set makanan pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF):

Perkara yang aku suka:

  1. Portion yang sihat - untuk aku portion yang dibekalkan sangat mencukupi dan kadang-kadang tak habis dan kongsi dengan Suami Terchenta (untuk hidangan ayam dan daging). 
  2. Cara masakan yang sihat - aku boleh tengok makanan yang diterima dimasak menggunakan minyak yang sikit atau cara masakan yang sihat (kukus, stew, panggang).
  3. Dimasak setiap hari - Setiap hidangan ni disediakan segar dan dihantar kepada pelanggan pada hari yang sama. 
  4. Berkhasiat dan sesuai untuk orang yang menjaga diet sihat - untuk aku yang ada penyakit diabetes ni, masakan yang disediakan sesuai untuk menjaga paras gula dalam darah.


Review Makanan Pantang dari Halal Chinese Confinement Food (HCCF)
Portion suku-suku-separuh sesuai dengan saranan KKM; bacaan gula dalam darah yang stabil lepas menikmati set makanan pantang HCCF

Perkara yang aku kurang suka:

  1. Harga terlalu premium - Untuk RM57 setiap kali waktu makan, harga ni semestinya bukan untuk semua golongan. Mungkin target market HCCF ialah golongan profesional dan yang menitikberatkan makanan organik dan makanan sihat dalam pemakanan seharian. 
  2. Kurang variasi masakan - kebanyakan hidangan terutama ayam dan daging yang disediakan berasaskan kicap dan minyak bijan. Walaupun sedia maklum masakan Cina memang banyak menggunakan kicap dan minyak bijan tapi rasanya ada jugak resipi yang berasaskan sup, panggang atau bakar yang lain. Paling ketara hidangan sayur - stail masakan lebih kurang sama je cuma sayur je berbeza. Bila rasa sama je, timbul rasa bosan sikit bila menikmati hidangan sayur. Sebab tu aku suka hidangan sayur campur sebab berbeza dari yang lain.

Kesimpulannya, set makanan pantang HCCF ni sesuai untuk mereka yang gemarkan masakan Cina dan mementingkan bahan berkualiti, organik dan sihat. 

Set makanan pantang Halal Chinese Confinement Food (HCCF) boleh ditempah di sini.

47 comments:

  1. nampak sedap menunya. tapi ye juga kan..menu tu agak mahal tak mesra poket untuk semua golongan dan kalau LM, kicap tu memang alah la.sebab pernah makan kicap masa 3 minggu bersalin jadi gatal walau luka dah sembuh.kicap kan soya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, mungkin sebab kualiti bahan2 makanan yg digunakan organik, bebas kimia dan diimport dari negara luar. Tapi kalau ada pakej yg mesra poket mesti ramai yg nak cuba sbb dari segi rasa dan khasiat, sedap dan sihat.

      Delete
  2. SA plak terliur tengok makanan tu semua...nampak sedap..untuk berpantang x pe kot Carneyz...bukan selalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah yg penting nak kawal gula dalam darah tu supaya stabil... skrg ni bp je masih lagi tinggi sikit sementara tunggu ubat baru tu serasi dgn badan.

      Delete
  3. Nyaman nasi perang ya. Lauk nampak sedap-sedap jak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, kebanyakannya sesuai dengan tekak kmk.

      Delete
  4. Bahan premium & organik, begitulah harganya premium juga kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu sis, makanan organik mmg mahal dari makanan biasa

      Delete
  5. nampak semua sedap2.. portion dan nasi pun penuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebanyakannya masuk di tekak, portion nasi tu ikut DSSS (diet suku suku separuh)

      Delete
  6. Sudah tentu mahal ya kak.namanya makanan sehat bebas kimia dan sebagainya, untuk rasa,kadang ada makanan sehat yang hambar kadang ada juga yang sedap, memang kita tuh bener"harus jaga kesehatan ya semua"sekarang serba mahal..sehat"selalu kak

    ReplyDelete
  7. Bahan organik mmg mahal, yg raw pun mahal apalagi jika dah siap masak. Semoga Carneyz segera sembuh ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye SK, bahan organik je dah mahal dgn upah chef nak memasaknya lagi harga pun jadi premium 😅

      Delete
  8. Teringin hendak cuba nasi itu.
    Ini untuk makanan orang berpantang sahaja ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg nak makan sihat pun boleh cuba resipi masakan ni. Nasi multigrain tu bagus utk org yg ada diabetes.

      Delete
  9. Betul2 makanan orang pantang ni...Harga premium sekali sekala xpe, yg penting kesihatan terjaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, memang set makanan pantang. Cuma mampu ambik pakej seminggu sebab harganya yg premium. Lagipun lepas buat D&C, rahim masih sakit & tak boleh banyak berdiri sebab tekanan darah belum stabil.

      Delete
  10. Nampaknya terlepas keretapi ni, tak tau Carneyz masuk hospital.

    Nampak berbaloi set hidangan gitu dengan harga premium. Cuma jadi tak berbaloi kalau tak kena selera, tak mampu habiskan 😄

    Moga Allah kurniakan kesembuhan buat Carneyz.

    ReplyDelete
  11. Semoga Carneyz diberikan kesihatan yang baik oleh Allah.. Aamiin.. Aamiin..
    Menu dia kesemuanya nampak menarik.. Berbaloi dengan harga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah direzekikan makanan yg berkualiti dan premium masa minggu pertama lepas D&C.

      Delete
  12. untuk berpantang beberapa hari ok lagi ni.. kalau saya cepat jemu bila tengok menu lebih kurang sma kan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah saya pun rasa kalau minggu kedua masih sama mungkin boleh jadi bosan jugak.

      Delete
  13. Kalau Cuya memang tak sanggup nak makan gini seminggu... menangisss...hehehe

    ReplyDelete
  14. Variety juak menunya... senang bah nektok asalkan ada fulus jak nk bayar... di kch tok pun harga boleh tahan juak mun order set berpantang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aok, time kmk beranak kecik dolok sikda servis kedak tok. Balit2 makan halia & pusuk goreng dgn sayur peria tumis telur mak kmk polah hehe. Nya pun sikda pengalaman dijaga org masa atas amben, sbb nya pun jaga diri-kedirik jak masa nya atas amben.

      Delete
  15. Kurang mesra poket ya, tapi tulah bak kata sis diorang ada target market diorang sendiri. Saya suka menu hari ke empat tu sebab ada salmon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salmon tu sedap! betul tu, makanan premium ni mesti ada target market sendiri.

      Delete
  16. Menu pantang la paling sedap..
    Harga kayangan tqpi memang maklum la kenapa harga macam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, sekarang harga sardin dalam tin pun dah mahal apa lagi bahan2 organik dan premium ni.

      Delete
  17. bagi saya nasi tu nampak sedap dan mengenyangkan...
    tapi tgk harga...fuhhh berpeluh juga tu... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha! Memang makan sampai ke butir nasi terakhir sbb dah bayar mahal2 kan kena la telan semuanya 🤣

      Delete
  18. kalau x berpantang ok je kan kalau nak try menu ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat ok, sebab menu sihat dan bahan2 yg digunakan pun organik / bebas racun perosak, hormon dan bahan kimia.

      Delete
  19. premium sungguh! tp kalau mampu, ok jer!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2 premium, tapi bagus utk kesihatan 😄

      Delete
  20. maknanya setiap hari dia hantar lauk tu 2x dirumah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali je, hantar waktu tengahari dua2 lauk. Lauk malam tu tinggal panaskan dalam microwave je.

      Delete
  21. bagus makanan ni, menyihatkan & organik..tak naikkan gula dlm darah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, cara masakan yg sihat sebab kurang guna minyak, portion yg seimbang dan bahan2 yg bebas kimia.

      Delete
  22. Setuju, makanan yang sihat dan organik memang agak mahal ye. Harap kesihatan Carneyz sekarang baik-baik saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Nur. Sebab tu susah rakyat Malaysia nak sihat bila makanan organik ni harganya premium.

      Delete
  23. Saya dulu pernah kak langganan makanan sehat macam ni. Sampai 1 bulan. Awalnya enak, tapi lama2 bosaaaaan hahahahhaha.

    Dan lagi tak paham juga kenapa makanan sehat selalunya mahal 😅. Mungkin Krn belum terlalu banyak tersedia, dan cara pengolahan juga beda kan. Tapi terkadang mahalnya melampau.

    Skr nih dahlaah saya masak sendiri. Saya memang dah lama tak pakai lagi minyak terlalu banyak, tak pakai lagi santan kelapa. Pengganti santan saya pakai fiber creme. Sedap juga.

    At least kalopun sesekali saya nak gulai, bisa buat sendiri. Tak tergantung Ama katering masakan tadi 😄.

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .