Baca entri sebelum:


Hari kedua di Istanbul, cuaca mendung dan hujan dari pagi. Jadi perasaan nak keluar tu terbantut. Sudahnya panaskan lauk yang kiteorang bungkus dari kedai makan Hira Lokantasi hari sebelumnya untuk sarapan pagi dan lepas tu lepak-lepak sementara tunggu hujan reda. Sempat la mengeringkan baju yang dibasuh malam tu sebelum berkemas-kemas untuk destinasi seterusnya.

Bila hujan dah reda, barulah kiteorang keluar. Terus siap-siap check out dari apartment. Owner kata boleh tinggalkan beg di lobi. Dia siap tolong panggilkan teksi untuk kiteorang gerak ke Istanbul Airport pukul 2 petang. Ada 4 jam untuk kiteorang bersiar-siar sebelum kena balik ke Airbnb untuk ambik beg dan naik teksi ke lapangan terbang.

Hari kedua ni tak banyak gambar yang aku dan Suami Terchenta ambik sebab hari hujan. Mujur masing-masing bawak payung lipat dari Malaysia sebab mengenangkan member aku bagitau di London kerap hujan. Tapi sepanjang di London, tak hujan pun tapi di Istanbul pulak yang hujan haha.

Lokasi yang dituju ialah Sultanahmet untuk melawat masjid Hagia Sophia (atau orang di sini panggil Ayasofya Camii - Camii tu bermaksud masjid yang besar. Kalau surau pulak contohnya surau dekat airport, dieorang panggil masjid).


Sultanahmet Istanbul Turkiye
Destinasi utama kami - Masjid Hagia Sophia / Ayasofya Camii

Macam biasa mana-mana kiteorang pergi mesti la anak-anak nak singgah belai kucing yang dieorang jumpa tepi jalan.


Sultanahmet Istanbul
Khayla sempat bertegur-sapa dengan kucing depan Hagia Sophia

Tapi tak sempat nak berjalan-jalan sangat sebab lepas ambik gambar depan Hagia Sophia terus hujan lebat. Ditambah pulak dengan perut berkeroncong sebab cuma sarapan lebihan makanan semalam, jadi kiteorang decide untuk cari tempat makan berdepan dengan Hagia Sophia, dekat lorong sebelah belakang. Disebabkan hujan lebat sangat, kasut aku dan Suami Terchenta pun basah sebab kiteorang pakai kasut biasa je. Kasut anak-anak ok lagi sebab kiteorang belikan winter boot untuk dieorang yang kalis air.


Turkiye restaurant
Ambik gambar di restoran sementara tunggu makanan yang dipesan sampai

Turkish dish
Aku tak tau la kenapa, sebab lapar sangat ke aku cuma ambik gambar hidangan telur ni je. Nama menu ni pun aku lupa nak ambik 🤣 Hidangan yang lain pun sama, takde gambar dalam hp.

Makanan dekat restoran di Sultanahmet tu bagi aku OK je la, tak sesedap yang di Hira Lokantasi tempat kiteorang pergi semalamnya. Sepanjang kiteorang duduk menikmati makanan tengahari di situ, hujan memang lebat je. Sekali-sekala ada orang singgah di meja kiteorang menjual payung. Kesian jugak sebenarnya tengok orang di Turkiye ni macam-macam cara dieorang nak survive dalam keadaan kewangan negara dieorang yang tak berapa kukuh dan kadar inflasi yang tinggi.

Anyway, lepas hujan dah reda barulah kiteorang gerak balik ke Fatih. Tapi balik tu Suami Terchenta singgah la ke kedai menjual kasut di tepi-tepi jalan sebab kasutnya dah basah kuyup dan sejuk. Tapi satu pun dia tak berkenan / kasut yang dijual tak kalis air. Sudahnya kiteorang hampir lambat nak balik ke Airbnb sampai owner missed call sebab teksi yang dipanggil dah sampai.

Dari Fatih ke Istanbul Airport bukan main mencabar nak keluar sebab jalan jem teruk! Teksi yang dipanggil pulak bukan jenis teksi MPV yang macam kiteorang ambik dari airport sehari sebelumnya, jadi bersempit-sempit la aku dan anak-anak di belakang dengan pakai jaket winter. Pemandu teksi pulak tak bukak tingkap dan aircond kereta jadi walaupun cuaca kat luar sejuk tapi dekat dalam kereta kiteorang dah kepanasan dan rasa lemas. Dalam 40 minit jugak la terperangkap dalam jem nak keluar dari kawasan bandar je ye. Belum masuk highway lagi. Dekat highway ada sejam lagi perjalanan. Sampai airport je, aku dah rasa mual dan pening sebab lemas dalam kereta tu.

Dalam bangunan airport, terus lalu pemeriksaan keselamatan. Kena bukak jaket semua tapi tak payah keluarkan alat elektronik dari beg. Lepas lalu pemeriksaan keselamatan, kiteorang pergi ke kaunter Wizz Air untuk ambik boarding pass - hanya warga dari negara-negara EU dan UK je dibenarkan masuk dengan e-boarding pass dekat apps. Wizz Air ni salah satu budget airline dekat Eropah yang termurah. Buat sesiapa yang nak travel dengan family naik Wizz Air, aku sarankan korang beli Priority pass lebih berbaloi sebab boleh check-in bagasi 20kg dan boleh bawak masuk dalam kabin bagasi 10kg dan satu lagi beg sandang / beg tangan dan barisan khas untuk penumpang Wizz Priority. 

Macam kiteorang hari tu memang travel light sebenarnya boleh je bawak masuk bagasi dalam kabin tapi nak jugak check in luggage. Tapi mujurlah kiteorang check in, sebab lepas masuk balai berlepas, sekali lagi kena lalu pemeriksaan keselamatan yang lebih ketat! Beg kena geledah, gajet macam iPad dan hp pun airport security check kot-kot ada bahan kimia yang digunakan untuk buat bom.

Masa beratur dekat kaunter penerbangan tu pun security ambik passport untuk scan dan ditanya tujuan kiteorang masuk ke UK dan ada tiket keluar dari UK ke tak. Lepas tunjuk dekat apps, baru dieorang puas hati dan benarkan kiteorang check in. Bukan main ketat lagi pemeriksaan nak ke UK.

Kiteorang akhirnya melepasi pemeriksaan passport di kaunter imigresen dengan banyak masa untuk mencari pintu pelepasan. Masa ni semua gembira sebab nampak kapal terbang dah tunggu dekat aerobridge.


Wizz Air
Semua beratur nak masuk kapal terbang dengan gembiranya.

Tapi baru je duduk dekat seat masing-masing, tiba-tiba kapten buat announcement tayar kapal terbang pancit! Apakah! Jadi semua kena keluar sementara tunggu dieorang check kot-kot ada tayar spare. Rasa lawak pun ada jugak masa ni. Ingat naik bas ekspres ke apa masalah tayar pancit ni?

Tapi perasaan lawak tu bertukar menjadi tak lawak bila tunggu punya tunggu dari sejam menjadi sejam lebih, dan berlarutan sampai 2 jam. Akhirnya dapat alert dekat apps bagitau flight delay sampai pukul 10.15 malam! Masa ni dalam hati dah ber huhu mengenangkan by the time kiteorang sampai sana, mesti public transport dah berhenti beroperasi. Habis kacau itinerari kiteorang besoknya bila sampai lewat malam dekat London. 


Wizz Air
Dari 7.15 petang ditunda ke 10.15 malam

Syukur alhamdulillah, walaupun lewat sikit (akhirnya bertolak pukul 10.40 malam) tapi takde delay lagi lepas tu. Semua penumpang dah kepenatan masa ni. Bila kiteorang sampai kat sana, mujur pemeriksaan imigresen smooth je. Pegawai imigresen cuma tanya sebab apa datang ke UK dan ada tiket balik ke tak. Bila ada bukti semua, then tak banyak soal terus cop passport kiteorang.


London Gatwick Airport
Selamat tiba di London Gatwick Airport (LGW)

Lepas ambik beg, Suami Terchenta buat keputusan ambik Uber untuk ke Airbnb kiteorang. Masa tu dah tengah malam jadi pasrah je la bayar harga Uber tu. Kalau tak silap, dalam RM400+. Nasib baik memang ada bajetkan contingency plan expenses dalam bajet trip ni. Sampai di Airbnb pukul 2.30 pagi. Fuh, penat betul. Lepas ambik kunci dalam safety box, masuk apartment terus ambik wudu', solat jamak dan tidur. Penat menunggu di airport je masalahnya.

40 comments:

  1. Seronok bercuti.. tapi bila ada masalah ni yang kacau kan..
    takpe, semua pengalaman yang bermakna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Cuya, bila bercuti kena fleksibel dgn plan dan kena bersedia dgn semua kemungkinan hehe

      Delete
  2. Aduh, kita ikut penat & berdebor membacanya. Dahlah sangkut jammed nak ke airport, lps tu flight delay. Memang yg kuat mental jer boleh travel jauh² ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, mula2 berdebar takut terkejar2 bila dah sampai airport lepas tu berdebar2 takut flight ke UK tu cancel sbb takde tayar spare huhu

      Delete
  3. Aduh bila melibatkan flight ni memang saspen. Lagi-lagi kalau ada connecting flight. Nasib baik ada emergency money

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, memang klu travel kiteorg bajet jugak utk contingency plan tapi tak byk la. Mujur cover duit naik Uber tgh2 malam hehe

      Delete
  4. Biasa memang lapar la tu sampai lupa nak ambil gambar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa mcm dah ambik gambar tapi tu la, bila check kat hp saya dgn asben, takde pulak gambar makanan dekat restoran tu.

      Delete
  5. bila bercuti hujung tahun mcm tu laaa... kena 'berdamai' dgn cuaca...
    panjang tak Q kat hagia sofia tu? hehehe...
    sy dgr lepas ni foreigner dah start kena byr kalau masuk situ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa kiteorg pegi tu hari Isnin, Hagia Sophia tutup so tak ramai org kat sana kecuali pelancong2 yang ambik gambar dekat luar je.

      Delete
    2. ooo ye ke? pelik pulak tutup isnin. kalau jumaat tu faham laa jg sbb nk solat jumaat...
      ok jg tu. x berlaga tumit dgn org ramai...

      x g smpi ke blkg HS ke... smpi tmn dpn Topkapi Palace tu?

      Delete
    3. Sebab hujan jadi malas nak pergi sampai ke belakang. So lepas tangkap gambar kat sini kiteorg terus pegi cari tempat makan je hehe. Lagipun mmg dah plan nak pegi Topkapi Palace lepas balik dari London.

      Delete
  6. ooo turun Gatwick rupanya. saya ingatkan turun Heathrow...
    tapi yelah... flight tambang murah mmg trn kat situ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, turun Gatwick sbb naik bajet airline kan.

      Delete
    2. gatwick ada Tube juga kan? tp kalau smpi lps pukul 12 mmg x bleh buat apa laa...kalu sy tu mmg tido airport laa jwb nya...😁

      Delete
    3. Aah plan asalnya nak naik tube tapi kalau dah sampai lewat tengah malam mmg takde dah option lain kecuali naik uber huhu

      Delete
  7. Alaaa... sikit nau gambarnya kali ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak banyak ambik gambar sbb hujan, spend byk masa dalam teksi, bateri phone pun dah nyawa2 ikan bila sampai airport hehe.

      Delete
  8. carney, for internet sepanjang2 travel tu ie kat istanbul dan kat london, u guna roaming mobile data ker?sbb byk kena guna apps kan...termasuk uber kat london tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah MZ. Kiteorg roaming Celcom, bayar RM98 utk 30 hari. Tapi setiap hari limit 2GB je, klu lebih dari 2GB Internet jadi slow giler. Tapi jarang2 berlaku la sbb kiteorg cuma check google maps / public transport apps / email (utk booking confirmation apa2 aktiviti yg kiteorg dah book).

      Delete
  9. Sayang ya Mbak hujan lebat, jadi tak sempat ambil foto lebih banya lagi di sekitar masjid Haghia Sophia.
    Selamat tiba di UK, Mbak. Saya nantikan catatan perjalanannya disana.

    Salam,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, cuaca kurang memberi kerjasama hari tu hehe.

      Delete
  10. Hari yang kurang menyenangkan sebab penerbangan tertunda.
    Memang penat menunggu daripada penat melancong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, banyak rancangan terganggu sebab penerbangan tertunda. Kos perjalanan pun makin bertambah.

      Delete
  11. Replies
    1. Itulah pasal, rasa macam naik bas ekspress pulak, bukan naik flight 🤭

      Delete
  12. ammi baca entry ni ammi pulak rasa penat dan lemas sama

    ReplyDelete
  13. seronok pergi travel nie...mmg kena menabung nie...hihihi..
    linda p dalam Malaysia je lah..luar Malysia kita baca dari pengalaman blogger otai kita je...
    tp syg betul hujan plak, kurang lah aktiviti bergambar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, hari kedua ni mmg takde mood nak bergambar sbb cuaca mendung pulak.

      Delete
  14. Alahai, siannya sebab lapar sangat sampai sempat snap gambar telur... :D.. xpe, telur pun telurlah.. ldy suka tgk gambar makanan.. yumm yumm yumm..

    bagaimanala agaknye rasa kesejukan tu.. dah la cuaca sejuk lepas tu hujan pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayangkan bukak peti sejuk bahagian dingin beku dekat supermarket... dengan sejuk aircond supermarket lagi hehe. Lebih kurang macam tu nak digambarkan.

      Delete
  15. Cantik latar belakang masjid pink itu kak..wah kalau jalan"akhir tahun biasanya terkendala macam"ya...cuaca, pesawat delay dan sebagainya...menunggu itu hal yg sangat membosankan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang itu ialah Hagia Sophia... bangunan bersejarah dan baru-baru ini sudah digunakan sebagai masjid semula.

      Delete
  16. samalah pengalaman nak keluar dari kwsn bdr Istanbul ke airport, trafik jem nya teruk betul, teksi pun pusing2 masuk lorong2 kwsn perumahan...pening lalat dlm teksi...Alhamdulillah, walaupun lmbt, sampai dgn selamat di UK...ketat jg pemeriksaan imigresen...suspens nk travel ke europe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, lupa nak tanggalkan baju sejuk sebelum masuk kereta sebab tergesa2 bila owner airbnb kata pemandu teksi dah menunggu. Sudahnya kelemasan la dalam kereta dengan jem nya, panasnya, jarak yang jauh jugak nak ke airport...

      Delete
  17. lapar betul tu...SA ynag baca ni pun ikut letih sebab tu travel ovesea memangkena asa itinerary dan plan B

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, kena rancang itinerari dan buat plan B, sebab kita dah habiskan banyak kos utk ke sana jadi kenalah maksimakan peluang jalan2 kat sana kan..

      Delete
  18. Saya pun sering kasian lihat Orang2 yg berusaha jualan di sana , saat inflasi mereka tinggi sangat :(. Apalagi kalo yg jualan orang dah tua.

    Memang lah, lawak juga ban pesawat bisa bocor 🤣. Tapi syukurnya aman sentosa setelah itu ya kak 😄👍. Tak jadi2 saya ke UK. Masih males buat visa nya 😂. Mahal sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, Indonesian perlu apply visa ye ke UK? Patutlah Fanny tak sampai2 lagi ke sana. Kesian kan, tapi lebih baik mencari duit halal dari merompak / mencuri.

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .