Baca entri sebelum:

Untuk entri kali ni aku nak pecahkan kepada 4 bahagian mengikut kawasan yang kiteorang pergi pada hari ke-4 di Istanbul. Lepas sarapan di rumah, kiteorang berjalan kaki dari apartment di ÅžiÅŸli ke stesen subway yang terdekat iaitu Marmaray Sirkeci Istasyonu untuk ke destinasi pertama iaitu Sultanahmet:


Marmaray Sirkeci
Dari Marmaray Sirkeci boleh ambik subway ke Sultanahmet tapi kena tukar tren di stesen Yenikapi

Yenikapi
Stesen Yenikapi

Bergambar depan mozek yang lawa di stesen subway

Lokasi #1: Sultanahmet

Mula-mula sekali singgah di Sultanahmet Park sebab Khadeeja nak makan aiskrim dekat stall depan Hagia Sophia. Musim sejuk ye cari aiskrim 😅. Hari semalamnya staf kat restoran di Karakoy Pier tu gelakkan dia sebab pesan aiskrim tengah musim sejuk sampai dia merajuk dan menangis, lepas tu bersusah-payah la staf tu pergi cari aiskrim di kedai lain sebab dia rasa bersalah buatkan Khadeeja menangis bila tak dapat aiskrim! 😂 Adoi, buat perangai betul anak aku ni.


Gembira sebab dah dapat aiskrim walaupun kena bertarung dengan penjual aiskrim 😆. Gambar atas: suasana di Sultanahmet Park

Lepas tu kiteorang berjalan sekitar kawasan tu tengok monumen dan bangunan-bangunan bersejarah di sekitar Sultanahmet Square:


Obelisk of Theodosius, tugu ni dipindahkan dari Egypt ke Istanbul oleh pemerintah empayar Roman pada abad ke 4. Ancient relic ye tugu ni.

German Fountain dibina sempena memperingati ulangtahun ke 2 lawatan Maharaja Jerman ke Istanbul pada tahun 1898.  

Muzium Hagia Sophia - tak masuk sebab berbayar dan takde dalam plan nak masuk ke sini

Bila masuk waktu Zohor, kiteorang pun singgah ke Blue Mosque untuk solat jamak di situ.


Blue Mosque, Istanbul
Bahagian luar dan dalam Blue Mosque

Blue Mosque, Istanbul
Subhanallah, cantik sangat masjid ni dengan binaan dari batu marmar untuk lantai dan dinding masjid

Destinasi #2: Topkapi Palace

Antara tempat wajib singgah bila ke Istanbul buat pertama kali untuk mengenali lebih dekat sejarah dan kegemilangan kerajaan Uthmaniyah yang pernah memerintah Turki satu masa dulu. Topkapi Palace terletak tak jauh dari Hagia Sophia dan Blue Mosque, jadi jalan kaki je la nak ke sini. Pelawat dikenakan bayaran TRY1500 seorang untuk melawat kawasan istana je. Kalau nak masuk ke Harem section, kena tambah TRY500 lagi seorang. Memandangkan kawasan istana Topkapi ni luas, kiteorang rasa tak larat pulak nak masuk Harem section jadi buat keputusan untuk skip bahagian ni.


Topkapi Palace
Bahagian luar Topkapi Palace termasuk taman dan pintu gerbang masuk ke istana. Sebenarnya banyak sangat gambar tak larat aku nak tepek semua jadi aku pilih je randomly je la hehe

Topkapi Palace
Yang ni pulak bahagian dalam beberapa bangunan dalam kawasan istana. Aku suka tengok hiasan siling dan kubah dalam istana ni, nampak berseni dan mewah menunjukkan betapa kayanya pemerintah kerajaan Uthmaniyah satu masa dulu

Topkapi Palace
Koleksi baju-baju Sultan - baju perang (bahagian bawah) disulam dengan ayat-ayat Quran sebagai pendinding dari serangan musuh

Topkapi Palace
Sebahagian harta milik Sultan-sultan kerajaan Uthmaniyah

Topkapi Palace, Istanbul
My favourite part - Chamber of the Sacred Relics yang mempamerkan peninggalan Rasul-rasul dan sahabat-sahabat Rasulullah SAW. Bila masuk ke muzium ni, ada bacaan al-Quran oleh qari yang akan duduk membaca al-Quran sepanjang hari di situ

Topkapi Palace
Dari luar Topkapi Palace boleh nampak selat yang memisahkan benua Eropah dengan benua Asia

Pelan Topkapi Palace
Pelan Topkapi Palace

\Salep
Bila penat berjalan, singgah di gerai menjual salep (minuman dibuat dari susu, serbuk salep dan serbuk kayu manis). Sedap tau minum panas-panas waktu musim sejuk

Sebelum keluar meninggalkan Topkapi Palace, kiteorang singgah di Hagia Irene iaitu bangunan gereja yang kemudiannya dijadikan tempat penyimpanan senjata api.

Hagia Irene
Hagia Irene

Destinasi #3: Basilica Cistern

Basilica Cistern ni sebenarnya ialah kawasan takungan air hujan bawah tanah yang dibina semasa zaman pemerintahan empayar Byzantine. Tujuannya untuk membekalkan air kepada Topkapi Palace dan bandar Istanbul pada masa tu.

Bayaran masuk ke sini ialah TRY600 seorang. Bila masuk ke sini, terpegun tengok senibina zaman dulu yang sangat teguh dan berseni menunjukkan kewujudan peradaban yang maju zaman tu.


Basilica Cistern
Tiang-tiang yang menyokong ruang bawah tanah di Basilica Cistern

Basilica Cistern
Anak-anak dan merayau sekeliling, jadi mak bapak je la sibuk posing bersama

Kiteorang masuk ke Basilica Cistern dalam pukul 5 petang tapi pukul 5 dah gelap dan dah masuk waktu Maghrib. Spent time dalam 30 minit je dalam tu sebab kawasan tu tak la besar sangat. Lepas melawat Basilica Cistern, berjalan semula ke Sultanahmet sebab anak-anak nak beli coklat yang berwarna-warni di salah satu kedai kat situ. Selain dari coklat dan gula-gula, ada saffron, teh herba, kekacang, buah-buahan kering dan rempah-ratus. 

Sultanahmet
Coklat dan candies berwarna-warni yang dijual

Destinasi #4: Taksim Square

Dalam kepenatan, kiteorang gagahkan diri ke destinasi terakhir iaitu Taksim yang terkenal sebagai pusat membeli-belah, restoran dan hotel di Istanbul. Plan asalnya nak naik tram yang famous dekat situ, tapi takde rezeki pulak. Jadi kiteorang cuma bergambar dan berjalan-jalan tengok suasana di Taksim Squara pada waktu malam. Kawasan ni mengingatkan aku dengan suasana di Bukit Bintang, padahal tak sama pun. Mungkin vibe kat sini kot yang buatkan aku rasa macam tu.


Taksim tram
Taksim tram (kredit foto: introducingistanbul.com)

Taksim Square
Bergambar di depan Taksim Camii (masjid Taksim) dan Taksim Republic Monument

Taksim Square
Tempat ni penuh dan sesak bukan setakat dengan pelancong asing malah penduduk Istanbul sendiri

Madame Tussauds Istanbul
Dekat sini pun ada Madame Tussauds Museum tapi tak masuk sebab dah penat dan tiket pun mahal

Waktu nak balik tu, Suami Terchenta dah sakit pinggang dan tak larat nak menapak ke stesen subway terdekat. Sudahnya kiteorang panggil Uber untuk balik ke apartment. Penat tapi puas hati dapat cover banyak tempat tarikan pelancong dalam sehari.

Esoknya, kiteorang meneroka kawasan Istanbul di benua Asia pulak iaitu Üsküdar. Nantikan...

12 comments:

  1. Alhamdulillah rezeki dapat tengok khazanah peninggalan Baginda Rasullah & para sahabat serta pemerintah Turki Uthmaniyyah.
    Comel je Khadeeja hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, tak dapat jumpa Rasulullah SAW, dapat tengok khazanah peninggalan baginda pun cukup buat rasa teruja.
      Huhu, perangai anak bongsu betul dia tu hehe

      Delete
  2. best!!! tak tau bila akan dpt cuti2 istanbul sbb thn ni fokus plan yg lain duluuuuu. anyway, thanks tau sbb sudi jemput kami beraya semlm :) lom buat lg entry psl beraya umah u heehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang2 dah ke Europe singgah la ke Istanbul sekali MZ. Hehe.

      Delete
  3. Bertuah dapat pengalaman tengok semua tinggalan sejarah kan...tgok peta tu alamak....luas juga kawasannya no wonder suami Carneyz sakit pinggang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye SA. Bukan dia je sakit pinggang, dengan kiteorang ni sekali lenguh2 kaki menapak kawasan istana tu. Banyak kali jugak berhenti duduk rehat sebelum sambung explore.

      Delete
  4. lengang betul kat sultanahmet tu... masa sy pegi mmg ramai manusia... nak bergambar elok2 pun payah...
    ada jumpa kucing tak kat situ?

    laa 1500 je bayaran masuk tu
    sy igt mahal...
    bahagian harem tu kami masuk...
    tp bahagian yg ada barangan rasulullah tu x masuk. q pun panjang ms tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musim winter mmg tak ramai sangat pelancong di Istanbul sbb tu rate hotel pun murah. Walaupun tak ramai pelancong, cabaran lain pulak time bergambar sbb cuaca mendung & hujan je kat situ.

      Delete
  5. Tempat2 di atas memang berdekatan semua kan. Saya pun 2010 sempat ke Topkapi dan basilica cistern. Tapi dulu Krn belum buat blog, jadi hasil foto2 nya jelek sangat. Pakai blackberry pula hahahahahah.

    2023 datang lagi ke turkiye, tp tak sempat ke Topkapi dan basilica.

    Eh, tapi 2010 samasekali tak bisa ambil foto di Topkapi kak. Dilarang keras, kecuali nak foto di luar. Kalo barang2 di dalam ga boleh difoto. Sekarang sudah bisa yaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti la tapi tak nampak pulak papan tanda larangan ambil gambar kecuali di beberapa tempat (lebih kepada larangan ambil gambar dengan flash kamera). Mungkin sekarang peraturannya dah berubah.

      Delete
  6. Replies
    1. Alhamdulillah, rezeki lepas dah lama tak jalan2 ke luar negara 😊

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .