Umur 40 adalah umur kematangan fikiran seseorang manusia. Pada saat umur 40 tahun, seseorang manusia sewajarnya sudah mempunyai kefahaman dan kesabaran yang sempurna. Ya, sepatutnya begitulah.

Dikatakan bahawa para Nabi AS dilantik menjadi utusan ALLAH pada umur masing-masing 40 tahun. Di dalam kitab ar-Rahiq al-Makhtum karangan Sheikh Safiyyu ar-Rahman al-Mubarakfuri, disebutkan bahawa umur Nabi Muhammad dilantik menjadi Nabi ialah pada umur Baginda 40 tahun, 6 bulan dan 12 hari mengikut kalendar Qamariah (perkiraan bulan).

Di dalam Al-Quran ada dinyatakan suatu ayat yang di dalamnya mengandungi suruhan supaya manusia berbuat baik kepada ibu bapa mereka yang bersusah payah melahirkan dan membesarkan mereka. Lalu disarankan supaya manusia yang sudah mencapai umur 40 agar berdoa kepada ALLAH dengan suatu doa tertentu seperti berikut:

Doa Umur 40 tahun

Sumber artikel: https://muzir.wordpress.com/

Sesungguhnya usia 40 tahun ni ialah usia di mana kita mencorak halatuju kita dalam perjalanan menuju ke akhirat. Aku pernah terbaca bahawa seseorang yang masih lagi lalai ketika di usia 40 tahun, maka selama-lamanya dia akan lalai, melainkan Allah memberikan hidayah kepadanya untuk bertaubat. Wallahualam.

Apapun, aku baru je terbaca tentang doa ni, InshaAllah akan aku cuba hafal dan amalkan. Semoga hati ni sentiasa mengingati Allah dan dan berubah ke arah kebaikan.

6 comments:

  1. Aaamiinn.. Moga Karni tenang-tenang mengharungi ujian kehidupan seterusnya...

    ReplyDelete
  2. aaminnn.... Sislin bila nak mai KL? Jom ler lepak2 sini.

    ReplyDelete
  3. Blog uncle pun begins at forty... hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah orang lelaki ni life begins at forty hehe..

      Delete
  4. Aamiin.. Aamiin..
    Terima kasih atas perkongsian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh amalkan, semoga bermanfaat utk Sha jugak

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .