Drama Revenant ni dah hampir sampai kemuncak cerita. Episod ke-9 keluar hari Sabtu lepas tapi sebab kiteorang pergi camping jadi tak sempat la nak tengok. Malam semalam sambil lipat baju aku pegi gatal bukak cerita ni. Sudahnya aku mengigau si roh jahat ni masuk rumah! Terbangun dari mimpi buruk bila Suami Terchenta sapu muka aku sambil baca selawat. Hahaha! Lawak pun ye jugak. Tu la lain kali jangan la tengok cerita seram sebelum tidur kan dah mendapat. Huhu...


Part rambut mengerbang ni yang masuk dalam mimpi aku. Cis!


Episod ke-4, San-yeong dan Professor Hae-sang mengkaji asal-usul perhiasan rambut yang dipegang oleh seorang budak perempuan dalam flashback sebelum ni. Dieorang dapat tahu pada tahun 1958, seorang budak perempuan bernama Lee Mok-dan dibunuh oleh seorang bomoh dalam satu upacara menyayat hati iaitu yeommae, di mana seorang budak perempuan dibiarkan kebuluran sebelum dibunuh untuk menjelma sebagai roh jahat. Roh jahat ni fungsinya menolong orang yang membuat upacara yeommae untuk menjadi kaya, tapi sebagai balasan dia akan membunuh ahli keluarga dan orang tersayang sebagai membalas dendam. Dalam episod seterusnya, Professor Hae-sang dapat tau yang orang yang bertanggungjawab membuat upacara yeommae ni ialah datuk dan neneknya sendiri!

Episod ke-5-8, San-yeong dapat tau punca maknya berpisah dengan ayahnya sebab roh jahat yang merasuk ayahnya mengugut nak bunuh adik San-yeong dalam kandungan maknya. Disebabkan takut, mak San-yeong lari balik ke rumah nenek San-yeong di Bakchaegol tapi roh jahat tu mengekori mak San-yeong dan menyebabkan mak San-yeong keguguran. Tak cukup dengan tu, roh tu jugak bunuh nenek San-yeong di depan mak San-yeong. Mak San-yeong kemudiannya bawak San-yeong lari dari rumah sebab dia ingat ayah San-yeong yang jahat.

Professor Hae-sang terus mencari jalan untuk menghalau roh jahat dalam badan San-yeong. Dia menemukan objek sama yang ditanam oleh mak Hae-sang waktu dia masih kecil sebagai ikhtiar untuk menghapuskan roh jahat dari merasuk Hae-sang. Berpandukan penulisan dari Professor Gu Gangmo (ayah San-yeong), dia buat kesimpulan yang dia kena cari 5 objek sumpahan (cursed objects) dan nama roh jahat tu. Dia berjaya menjumpai 3 objek dan kena cari 2 lagi objek tu.

Dalam episod ke-9, penyiasat Mun-chun dibunuh oleh roh jahat sebelum sempat mendedahkan kebenaran tentang roh jahat tu dekat Professor Hong-sae. San-yeong mendapati makin lama roh jahat tu makin kerap merasuk San-yeong sampai dia tak tau sama ada diri dia masa tu ialah San-yeong atau roh jahat. San-yeong terbangun dari tidur dan mendapati roh jahat melukis gambar bulan mengambang pada perabot bilik. Dalam ingatan San-yeong/roh jahat, dia dibunuh sewaktu bulan mengambang.

San-yeong lari ke rumah mendiang ayahnya dan mengurung dirinya dalam bilik ayahnya yang dikelilingi oleh tali jampi untuk menghalang roh jahat dari keluar dari bilik tu. Masa dalam bilik tu, San-yeong terfikir nak check tarikh Lee Mok-dan dibunuh dalam upacara yommae dan kedudukan bulan pada waktu tu. Dia terkejut bila dapat tau yang Lee Mok-dan mati waktu bulan sabit, jadi Lee Mok-dan bukanlah roh jahat yang merasuk San-yeong!

Dalam episod ke-10, makin terserlah yang watak jahat dalam cerita ni ialah nenek Professor Hae-sang. Dia sanggup mengorbankan suami, anak, menantu dan cucu ke-2 dalam kandungan mak Professor Hae-sang sebab nak mengekalkan kekayaannya. Bila datuk dan ayah Professor Hae-sang cuba untuk menghapuskan roh jahat dalam badan dieorang, dia bagi nama palsu roh jahat tu. End up, semua yang cuba menghapuskan roh jahat ni iaitu datuk, ayah, mak Professor Hae-sang dan ayah San-yeong semuanya mati di tangan roh jahat ni.

Walaupun seram, tapi aku tak sabar nak tau berjaya ke tak dieorang korek identiti roh jahat ni dari nenek Professor Hae-sang dan selamat ke mak San-yeong dari dibunuh oleh roh jahat. Jeng.. jeng.. jeng! Suspen betul.

Siapa lagi layan drama Revenant ni? Korang rasa cerita ni seram ke tak? Ke aku sorang je penakut sampai mengigau tengok cerita ni? Hihi.

22 comments:

  1. Sampai macam tu sekali ya?. Mesti sebab menghayati sungguh cerita ni agaknya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. sbb saya ni penakut sebenarnya tapi ada hati nak tonton cerita seram 😜

      Delete
  2. Cuya tak minat cite seram ni....tak suka kalau ad jumpscare dgn lagu dia yg menyeramkan..
    eee seriau! hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita ni banyak babak suspen contoh tiba-tiba petir pastu keluar bayang-bayang rambut mengerbang 🫣 Tapi nak kata seram sangat macam keluar hantu muka hodoh / menakutkan takde la. Roh jahat tu bunuh orang pun nampak seolah2 orang tu nak bunuh diri je.

      Delete
  3. Hehe maaf tidak tengok. Cerita bersiri rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye, memang cerita bersiri. Jarang2 layan K-drama tapi kalau dah suka mmg akan tgk sampai habis hehe

      Delete
  4. Kak Sue peminat cerita seram walaupun penakut. Nanti nak tengok lah jugak cerita nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tengok cerita ni dekat Disney Hotstar Kak Sue.

      Delete
  5. Mungkin kmk tok jenis yg x pandei goose bump so kmk rs suspen jak.. nang geram dgn neneknya eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe kmk tok jenis penakut yalah sampai ngigau kenaknya. Neneknya nang mata duitan & selfish. Mesti kelak neneknya mati dibunuh roh jahat ya.

      Delete
  6. kalau cerita seram begini wajib berani dan jangan terlalu dihayati...jika tidak memang akan terbawak-bawak dalam tidur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu la sepatutnya tengok waktu siang je tapi malam tu sambil lipat baju tergatal tangan pergi bukak cerita ni hehe

      Delete
  7. MA memang x berani la cita2 hantu ni. penakut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe baik jangan tengok takut mengigau jugak 🤭

      Delete
  8. sy awal2 lagi mmg dah tanda pangkah kat cerita ni hehehe... bkn takut hantu. tp lps tgk tu teringat2 sy x suka hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, nanti terbawak2 dalam tido pulak 😜

      Delete
  9. SA stop kejap hari tu sebab citer ni ongoing kan...nanti sambung balik...

    ReplyDelete
  10. Belum layan lagi.. Nak tunggu habis siar semua episod baru nak layan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minggu ni akan habis cerita ni. Tak sabar tunggu Sabtu ni.

      Delete
  11. Suami saya yg udah nonton kaaak 😄. Dan dia berkali2 bilang, kalo wajiiiib ditonton ini serial. Baguus bgt katanya 🤣

    Masalahnya, saya tipe yg ga suka ongoing drama. Jadi wajib tunggu sampai selesai, dan tau endingnya. Krn kalo sampai ending menggantung atau sad ending, jangan haraplah saya mau nonton hahahahaha. Makanya saya suka baca spoiler. Utk memastikan endingnya happy 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo hahaha! Takpe minggu ni dah habis la cerita ni fanny. Boleh nonton minggu ni

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .