Pagi tadi lepas hantar Khadeeja ke sekolah, aku rasa bersemangat sikit nak buat senaman kaki di Taman Tasik Titiwangsa sebab cuaca redup dan sejuk je. Dah lama aku tak pergi brisk walking, best jugak sekali-sekala keluarkan peluh.


Taman Tasik Titiwangsa
Selamat pagi KL!

Sambil berjalan, aku bukak apps Apple Fitness+ dan cari podcast di segmen 'Time to Walk'. Aku pilih untuk dengar podcast Nathan Chen, bekas pemenang pingat emas Olimpik sukan luncur angka (figure skating) yang berdurasi 31 minit. Boleh la cover untuk satu pusingan tasik ni.

Antara intipati podcast:

  • Kejayaan seorang anak ialah hasil pengorbanan dan sokongan padu dari ibubapa - ibu Nathan Chen ialah penyokong terbesar beliau di mana ibunya seorang suri rumah berusaha mencari pendapatan tambahan - menjadi penterjemah bahasa Jepun, mencuci rumah orang dsb. untuk menampung minat Nathan dalam sukan luncur ais.
  • Bila dah jumpa minat dalam sesuatu perkara, tetapkan matlamat dalam minat - Nathan jatuh cinta dengan sukan luncur ais sejak kecil. Merasakan dirinya berbakat, dia berazam untuk menyertai sukan Olimpik. Nathan bertanya dengan ibunya pada usia bilakah dia boleh layak mencuba untuk sukan Olimpik dan berlatih bersungguh-sungguh sampai dia mencapai usia 18 tahun.
  • Sikap tidak mudah berputus-asa dan mengalah pada takdir akan membuahkan kejayaan - Nathan Chen pernah mengalami kecederaan pinggul yang memerlukan pembedahan. Akibatnya, Nathan tak dapat menjalani latihan selama berbulan-bulan dan hampir-hampir berputus-asa untuk menyertai sukan Olimpik. Tapi sikapnya yang tidak mudah mengalah akhirnya mendorong Nathan untuk mengatasi kecederaannya dan akhirnya berjaya melayakkan diri dalam pasukan Olimpik US.
  • Kegagalan tak bermaksud gagal selama-lamanya - Kali pertama Nathan bertanding di sukan Olimpik, Nathan melakukan kesilapan yang menggagalkan pasukannya untuk muncul juara. Dia berasa kecewa dan malu atas kekalahan pasukannya tapi percaya yang dia boleh memperbaiki prestasi jika diberi peluang lagi. Nathan berusaha keras untuk menebus peluang kedua dan akhirnya berjaya muncul sebagai pemenang pingat emas. Yakin pada kemampuan diri dan cuba lagi!


Taman Tasik Titiwangsa
Pemandangan yang mengujakan

Tu je la perkongsian hari ni. Harapnya esok cuaca elok lagi dan masih bersemangat nak berjalan-jalan waktu pagi macam hari ni 😬.

22 comments:

  1. Alhamdulillah 2-in-1; dapat manfaat kesihatan fizikal (briskwalk) & mental juga thru the podcast sharing. Me-time juga, terbaik 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tu la skrg dah jarang2 brisk walk sbb sakit kaki, lagipun pagi2 asben yg hantar Khadeeja ke sekolah.

      Delete
  2. semangat dan dedikasi dia memang patut dipuji. ciri-ciri tu dah boleh nampak dari awal kenapa dia layak genggam pingat olimpik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minat kena mendalam jugak kalau tak cepat jemu dan give up.

      Delete
  3. Replies
    1. Memang suka tengok pemandangan kota KL dari Tasik Titiwangsa 😍

      Delete
  4. Best best dapat brisk walk, dapat tengok view cantik, dapat sharing dari podcast

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru la tak terasa penat brisk walking tu hehe

      Delete
  5. Gambar2 klcc semua mmg ohsem ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pagi2 tenang je berjalan di tepi tasik sambil jamu mata latar belakang bangunan2 pencakar langit KL

      Delete
  6. TTTW best kan sekarang.... sejak upgrade!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye memang best, paling best dekat dgn rumah je hehe

      Delete
  7. Lama dah tak jejak kaki ke Taman Tasik Titiwangsa nie.. Minat tu selalu ada cuma nak proceed dgn action tu kdg2 tak kuat .. but once dah start kene jadi kan rutin supaya tak hilang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya suka pergi sini pagi2 hari bekerja sbb byk parking kosong. Kalau berjalan pun rasa santai sbb laluan tu rasa lapang je tak ramai orang.

      Delete
  8. dh lama weolls tak pegi TTW ni..nice pic anyway!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pegi weekend mmg malas sbb parking penuh, lepas tu byk tempat parking dah penuh dgn basikal sewa. Prefer pergi hari biasa 😉

      Delete
  9. Nak maintain 10k steps satu hari pun susah SA ni..selalunya 6-7k sebab SA memang banyak berjalan ke sana ke sini...hari2 berjalan..dari KL sentral ke office 10 min, kalau lrt prob merasa naik MRT boleh la dapat banyak steps sebab station muzium negara ke KL Sentral jauh la jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye SA, memang susah nak dapat 10k steps sehari. Kena rajin berjalan hehe. Tapi saya tak rajin sgt. Tengok mood jugak. Tambah lagi dgn kaki tgh bengkak skrg ni tak pasti kenapa.

      Delete
  10. Bestnya, dapat jalan-jalan. Di Tasik Tiwangsa pula tu. Cantik pemandangan. Kipidap, Carneyz! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe bukan selalu datang mood nak berjalan pagi2 ni. Harap istiqomah macam Nur jugak 😉

      Delete
  11. Dulu waktu ke Kuala Lumpur, aku diajak teman blogger Malaysia untuk nongkrong di taman, aku sendiri lupa nama tamannya
    ternyata asik juga nongkrong sore-sore di taman sambil melihat aktivitas warga setempat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau di tengah KL, ada 2 taman yg popular - Taman Tasik Titiwangsa sama Taman Tasik Perdana. Taman Tasik Perdana tu lebih banyak pokok2 tua dan taman-taman sekelilingnya macam Taman Burung, Taman Orkid dan Taman Herba.

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .