Semalam Suami Terchenta cuti ganti sebab Ahad tu dia kena kerja seharian. Alang-alang dia bercuti, kiteorang keluar setelkan segala macam urusan dari urusan bank, renew roadtax motor (lepas download aplikasi MyJPJ, dia baru sedar roadtax motor dah tamat tempoh bulan October tahun lepas) dan uruskan kemasukan Khayla ke sekolah menengah kebangsaan dekat dengan rumah kiteorang ni.

Memandangkan Khayla sekarang belajar di sekolah swasta, urusan kemasukan ke sekolah menengah kebangsaan rumit sikit sebab kena berurusan dengan Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan dan bukannya dengan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD). Kalau dari sekolah kebangsaan, cikgu kelas yang akan uruskan melalui sistem e-Daftar, tapi kalau dari sekolah swasta, mak bapak sendirilah yang kena berurusan dengan jabatan pendidikan.

Mula-mula sekali, kiteorang kena sediakan semua dokumen asal untuk kemasukan ke sekolah:

  1. 3 salinan Borang ASBS (Permohonan Kemasukan Murid dari Sekolah Agama Kerajaan Negeri / Sekolah Swasta dan Belajar Semula ke Sekolah Menengah / Rendah Kerajaan / Bantuan Kerajaan)
  2. Surat beranak pelajar
  3. Mykad pelajar
  4. Mykad ibu dan bapa
  5. Sijil berhenti sekolah rendah/menengah
  6. Sijil nikah ibu bapa
  7. Bil utiliti kediaman sekarang
  8. 1 salinan perintah mahkamah tentang hak penjagaan jika ibu bapa bercerai/berpisah (tak berkenaan)
  9. 1 salinan surat daftar anak angkat (tak berkenaan)

Lepas tu kiteorang singgah ke kedai fotostat di Jalan Ipoh untuk buat salinan 2 salinan. Salinan yang satu lagi tu in case sekolah mintak, jadi buat je la salinan ekstra.

Dah dapat salinan fotostat, singgah pulak ke UTC Sentul dapatkan pengesahan dokumen dari Pesuruhjaya Sumpah. Kena bayar RM10 semuanya. Sementara aku jumpa Pesuruhjaya Sumpah, Suami Terchenta pulak pergi renew roadtax di tingkat atas. Senang, sekali harung je setel 2 urusan. Sempat jugak kiteorang makan sekejap di UTC sebelum meneruskan perjalanan ke Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan KL.

Lepas register dan dapatkan pas di pondok keselamatan, kena berjalan kaki sikit ke bangunan yang menempatkan Sektor Pengurusan Sekolah (SPS). Sampai-sampai je, terus ambil nombor giliran untuk sekolah swasta. 

Bila nombor giliran dipanggil, kiteorang terus serahkan dokumen kepada staff di kaunter. Kat sini la mula episod yang mengelirukan sikit. 

Mula-mula staff tu bagitau pendaftaran ke tingkatan satu belum dibuka dan suruh kiteorang datang balik awal bulan Mac. Lepas tu dia tanya staff kat sebelah sebab dia macam tak berapa sure jawapan yang diberi. Staff kat sebelah pulak bagitau penempatan cuma akan di confirm kan 2 minggu lepas sekolah dibuka sebab nak bagi keutamaan untuk penempatan pelajar-pelajar dari sekolah  kebangsaan dulu. Tak lama lepas tu, staff tu masuk ke pejabat kat dalam then lepas 10 minit dia keluar dan bagi slip pengesahan terima dokumen. Dia suruh kiteorang datang balik pada 10 Mac untuk ambik result. Eh, so maksudnya tak perlu la Khayla tunggu 2 minggu lepas sekolah dibuka baru tau result kan? Pening kejap kiteorang.

Aku simpan kat sini sebagai rujukan bila nak daftar Khadeeja pulak nanti bila dia dah tamat darjah enam. Harap-harap prosedurnya tak berubah, atau lebih elok, boleh buat online je. Kalau nak renew passport dah boleh buat online sekarang, kenapa tak proses kemasukan anak ke sekolah? Lagipun pergi ke Jabatan Pendidikan pun cuma untuk serahkan dokumen. Entahlah, mungkin ada kekangan bajet sebab tu proses ni tak boleh dibuat secara online. Apapun yang penting kami dah serahkan dokumen untuk register Khayla ke sekolah menengah. Semoga urusan kemasukan ke tingkatan 1 di sekolah pilihan kami ni dipermudahkan.

14 comments:

  1. rumit jugak ye, walaupun dlm negara je....
    moga semua urusan dipermudahkan ..aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah, harap2 ada penambahbaikan proses lepas ni.

      Delete
  2. Semoga dipermudahkan urusan Carneyz nanti...apapun harap Khayla dapat masuk sek men keb yang dekat dengan rumah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la SA, senang nak hantar pagi2, dia siap cakap nak pegi sekolah naik basikal tapi takut jugak anak perempuan ni kita risau sikit kena culik ke (nauzubillah).

      Delete
  3. itu lah kadang malas sangat nak berurusan di kaunter,ada je itu ini..tp dah terpaksa kena juga hadap

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih prefer urusan semua dibuat online, jimat masa.

      Delete
  4. Carneyz ada ambil nombor telefon Jabatan Pendidikan tu ke? Saya dulu ada buat silap. Hari pertama anak sekolah, bawa anak sekali, pergi check anak dapat masuk sekolah mana. Orang pejabat kata, awat tak check dalam 2-3 hari sebelum buka sekolah? Hehe.. dapat juga start sekolah hari pertama, tapi masuk lewat. :D Mana nak tau, kita ingat, dia bagi surat ke, telefon kita ke, sebab dia yang ada butiran kita. Kita yang kena check sendiri kat ppd atau yang sewaktu dengannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde pulak, tapi ada dapat slip atas tu mmg tulis kena datang 10hb check result. Dia suruh bawak slip tu & tunjuk kat kaunter nanti.

      Delete
  5. banyal juga ya prosedurnya... mudah mudahan dipermudahlan segala urusan. aminn

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih anies. mmg rumit sikit prosedurnya sbb sekolah swasta bukan bawah pemantauan kementerian pendidikan agaknya.

      Delete
  6. semoga dipermudahkan urusan...kalau dpt result on 10/3, Alhamdulillah...kalau 2 minggu lepas sekolah buka, lama gak nak kena tunggu..

    ReplyDelete
  7. Semoga dipermudahkan semua urusan ya Carneyz..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .