ucapan raya

Hari Raya Aidiladha, juga dikenali sebagai Hari Raya Korban, disambut oleh umat Islam di seluruh dunia pada 10 Zulhijjah bagi memperingati keimanan dan ketaatan Nabi Ibrahim A.S. yang bersedia menyembelih anaknya sendiri, Nabi Ismail A.S. kerana diperintahkan Allah SWT dalam mimpi baginda. Tetapi ketika baginda Ibrahim A.S. sudah meletakkan bilah pisau di leher Nabi Ismail A.S., Allah SWT menggantikan Nabi Ismail A.S. dengan seekor domba jantan. Kisah pengorbanan terulung ini menjadi peringatan abadi tentang nilai-nilai iman, ketaatan, dan pengorbanan dalam menjalankan syariat seperti yang dituntut oleh Allah SWT.

Dalam kita meraikan Aidiladha, marilah kita mencontohi teladan Nabi Ibrahim A.S. yang bersedia berkorban tanpa ragu-ragu di jalan Allah. Pada hari ini, ramai umat Islam melaksanakan ibadah korban dan mengagihkan daging korban kepada golongan fakir miskin dan asnaf. Bukan sahaja ianya tindakan memberi sedekah, malahan ianya simbol solidariti sesama umat Islam di mana golongan. yang berkemampuan berkongsi rezeki dengan golongan yang kurang berkemampuan. 

Aidiladha bukan sahaja dihayati dengan keraian dan berkumpul bersama keluarga dan sahabat-handai, malah inilah waktu untuk kita berdoa, bermuhasabah dan menerapkan prinsip belas kasihan, amal kebajikan dan semangat komuniti dalam kehidupan seharian kita. Luangkan waktu untuk mendekati golongan yang memerlukan untuk mendalami jerih-perih mereka agar kita dapat berkorban harta-benda untuk membantu mereka.

Semoga Aidiladha ini membawa kedamaian, kesejahteraan, dan kebahagiaan kepada semua. Dalam kita mengharungi cabaran dunia kita, semoga kita beroleh kekuatan dan inspirasi daripada kisah Nabi Ibrahim A.S. dan berusaha untuk menjalani kehidupan kita dengan semangat pengorbanan yang sama dan iman yang tidak berbelah-bahagi. 

Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua pembaca blog Coffee Break With Me!

Nota kaki: Jemput subscribe album 'Lambaian Haji' yang dirakamkan oleh sahabat baik kami, Tn. Awang Shamsul bin Awang Hambali menerusi Spotify dan Apple Music.


10 comments:

  1. Singgah beraya di sini. Salam Aidil Adha buat Carneyz sekeluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemput singgah beraya Kak Amie 😂 Salam Aidiladha buat Kak Amie sekeluarga.

      Delete
  2. hari tu terdengar kat youtube, ada ustaz ni beritahu, ketika nabi ismail nak disembelih usianya dah capai belasan tahun (remaja). sebelum ni saya sangka nabi ismail masih lagi kanak-kanak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah, saya pun ingat Nabi Ismail A.S. disembelih masa umur baginda masih kanak-kanak.

      Delete
  3. Salam Aidiladha Kak..saya suka dengor takbir raya..
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidiladha nona. Merdu kan suara kawan akak ni, memang best suara dia bertakbir raya 😊

      Delete
  4. Salam Aidiladha buat Carneyz dan keluarga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Sha, walaupun sudah berlalu 😄

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .