Sekarang ni aku minat dengan lagu-lagu yang diselitkan dengan lirik dan irama tradisi. To me, it's very creative. Jom dengar lagu ni yang menampilkan melodi dari lagu tradisi 'ikan kekek mak iloi-iloi':



'Belai'
Bunga & Amsyar Lee

Hmm~

[Verse 1]
Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung
Akal budi hati jinak agar hilang adat gajah terdorong
Yang jauh kita dekatkan
Yang dekat kita rapatkan
Oh na na begitulah aur dan tebingnya
Yeah~

[Pre-Chorus]
Ada beras, taruh dalam padi
Biduk, serempu pula

[Chorus]
Ikan kekek mak iloi iloi
Mulut tak terkata hati bersiul
Madah sayang
Ikan gelama mak ilai ilai
Jiwa kan rindu, siapa akan belai?

[Verse 2]
Timur barat utara selatan
Banyak budaya asal tempatan
Ke mana pun ku pergi, di mana ku berdiri
Kan ku tetap bawa resmi padi 
Jauh mana ku berlari dan
Takkan jadi lupa daratan
Yang hilang adat di tengah jalanan
Yang keruh kita lupakan
Yang jernih kita ambilkan

Ada beras, taruh dalam padi
Biduk, serempu pula

Ikan kekek mak iloi iloi
Mulut tak terkata hati bersiul
Madah sayang
Ikan gelama mak ilai ilai
Jiwa kan rindu, siapa akan belai?

Ikan kekek mak iloi iloi
Cinta harus berterus-terang takut makin hilang
Ikan gelama mak ilai ilai
Ikut Mat Jenin besok ditangkap orang

[Bridge]
Luahkan kata irama
Bagai melodi lama
Jika kau cinta kata saja
Tak perlu kau tunggu lama-lama

Ikan kekek mak iloi iloi
Mulut tak terkata hati bersiul
Madah sayang
Ikan gelama mak ilai ilai
Jiwa kan rindu, siapa akan belai?

Ikan kekek mak iloi iloi
Cinta harus berterus-terang takut makin hilang
Ikan gelama mak ilai ilai
Ikut Mat Jenin besok ditangkap orang x 2


Nota kaki:
Mari belajar peribahasa dari lirik ni:
  • Ada biduk, serempu pula - Tidak puas dengan apa yang sudah dimiliki.
  • Ada beras, taruh dalam padi - rahsia hendaklah disimpan baik-baik.
  •  Adat gajah terdorong - orang yg berkuasa biasanya menyalahgunakan kekua­saan­nya
Sumber: Dewan Bahasa dan Pustaka

12 comments:

  1. Anak dara saya suka sangat lagu ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, sama la taste music dengan Aunty hehe

      Delete
  2. Ha ah... macam2 je boleh buat jadi kreatif kan?

    ReplyDelete
  3. This is a very interesting mΓΊsic group with any doubt.

    ReplyDelete
  4. Kak Sue pun suka lagu-lagu macam nie, lain dari yang lain..

    ReplyDelete
  5. mcm penah dgr lagu ayg ada ikan kekek ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun baru tau lagu ni masa layan reel kat IG. Mcm best je, tu yang carik hehe

      Delete
  6. x penah dgr lagu ni. btw siapa penulis liriknya? πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti sapa pulak. Tapi byk selit peribahasa dalam lirik lagu ni, mesti dia dapat A dalam subjek sastera dulu πŸ˜„

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .