komik sifir


komik sifir

komik sifir

Beza zaman kita dengan zaman anak-anak sekarang. Kita dulu nak tak nak kena hafal sifir tengok belakang buku latihan sekolah. Anak aku ni pulak sejenis yang susah nak menghafal, tapi daya imaginasinya tinggi dan akan cepat tangkap bila dalam suasana pembelajaran yang menghiburkan. Bila aku suruh dia hafal sifir, dia lukis komik dengan jalan cerita tentang cabaran menghafal sifir. Dalam 10 minit je dia dah hafal sifir 6! Tapi jenuh la dia nak kena lukis komik untuk setiap sifir hahaha!

26 comments:

  1. Aie... kreatif... boleh polah koleksi kelak komik sifir nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah. Nya dah polah utk sifir 6, 7 & 8 jak. Kmk mok suruh nya lukis balit dalam apps Procreate lekak ya polah buku utk engkah di sekolahnya hehe

      Delete
  2. punya la adventure yer..mcm2 pesen kan.. alahai.. janji hafal ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkan dia dapat hafal sifir, biar je la dia buat pesen lain sikit pun tak pe hehe

      Delete
  3. Wah…kreatif dan bijak ni πŸ‘πŸ½
    Kita mungkin rasa jenuh nak kena lukis, bagi dia mungkin mudah dan menyeronokkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khadeeja dgn kakak dia mmg sama2 suka melukis, tapi Khadeeja cenderung melukis komik.

      Delete
  4. Oklah tahu cara senang hafal sifir.
    Sayapun kena bayang sesuatu peristiwa baru ingat kaitannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, mesti kreatif dan tinggi daya imaginasi ni.

      Delete
  5. Dulu saya takut juga bila cikgu suruh hafal sifir siap kena diri atas kerusi huhu.. bagus bila tahu potensi anak dan cara fikir dia kan. Tak lah rasa terbeban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya biar je cara macamana dia buat asal dia boleh hafal sifir tu hehe. Tapi memang terhibur jugak baca komik sifir ni hehe

      Delete
  6. Alhamdulillah.
    Anak yang bijak dan kreatif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, walaupun lambat sikit dia nak hafal sifir tu tapi ada jugak usaha kat situ πŸ˜…

      Delete
  7. Orait la tu, asalkan hafal. Khadeeja pandai tulis cina, ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu tulisan Jepun, tapi dulu dia ni memang sekolah kat SJKC, cuma tak boleh cope tu yang pindah ke sekolah swasta.

      Delete
  8. haha gitulah pulak cara menghafal dia ye. ammi dulu beriya hafal tiap kali ada masa sebab takut sungguh dengan cikgu math yg suka soal asal je dia nampak anak murid dia kat memana...tepi tandas, tepi tangga pun jadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, lagi menakutkan tu! Mesti bila nampak cikgu Maths tu Ammi akan menyorok kan hehe.

      Delete
  9. sama mcm sy laa ni.. payah nak hafal sifir... tp part melukis mmg tak reti. tp kalau conteng kat tanah mmg terer😁😁

    kreatif khadeejaπŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, bab menghafal ni memang payah nak suruh budak2 skrg ni sebb dieorg cepat bosan bila kena menghafal. Tapi kalau ada jalan cerita mcm lukis komik cepat je dia hafal.

      Delete
  10. kreatif Khadeja...cipta sendiri method menghafal sifir...cara pembelajaran yg fun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita pun taknak dieorang ni stress je masa belajar, kena la ada sesuatu yang menghiburkan hehe

      Delete
  11. Eh tapi betul lah, anak zaman sekarang macam2 model mereka belajar. Ada yg harus pakai gambar, ada yang pakai musik, ada yang harus dengan bicara baru hapal.

    Padahal saya dulu lebih suka dengan menghapal langsung, baca dari bukunya πŸ˜„. Kalo pakai musik dll, memang tak bisa πŸ˜….

    Anak saya pun hrs sambil diceritakan baru bisa paham kak πŸ˜…. Dah jadi story telling kalo mengajarkan dia πŸ˜‚

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sebab dari kecil sudah dibiasakan dengan kartun dan Youtube, jadi cara berfikir tu langsung berbeza dengan kita kan. Saya pun lebih suka hafal terus je, sebab penat pulak nak buat jalan cerita semata-mata untuk menghafal sifir πŸ˜‚

      Delete
  12. Kreatif!! Janji hafal dengan jayanya ye..Lulus exam..ngam la tuuu..Hahaa..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .