وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱللَّهَ غَٰفِلًا عَمَّا يَعۡمَلُ ٱلظَّـٰلِمُونَۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمۡ لِيَوۡمٖ تَشۡخَصُ فِيهِ ٱلۡأَبۡصَٰرُ ٤٢
Wa laa tahsabannal laaha ghaafilan ‘ammaa ya’maluz zaalimoon; innamaa yu’akh khiruhum li Yawmin tashkhasu feehil absaar.

Tafsir Ayat 42:

And never think that Allah is unaware of what the wrongdoers do. He only delays them for a Day when eyes will stare [in horror].

Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku).


وَقَدۡ مَكَرُوۡا مَكۡرَهُمۡ وَعِنۡدَ اللّٰهِ مَكۡرُهُمۡؕ وَاِنۡ كَانَ مَكۡرُهُمۡ لِتَزُوۡلَ مِنۡهُ الۡجِبَالُ‏ ٤٦

Wa qad makaroo makrahum wa ‘indal laahi makruhum wa in kaana makruhum litazoola minhul jibaal.

Tafsir Ayat 46:

They devised every plot, which was fully known to Allah, but their plotting was not enough to ˹even˺ overpower mountains ˹let alone Allah˺.

Dan sungguh, mereka telah membuat tipu daya padahal Allah (mengetahui dan akan membalas) tipu daya mereka. Dan sesungguhnya tipu daya mereka tidak mampu melenyapkan gunung-gunung.


Percaya kepada kitab Allah ialah rukun iman yang ketiga. Allah telah menyatakan dalam kitabNya yang Dia tidak sesekali lalai dengan perbuatan kemungkaran di muka bumi, bahawa apa yang berlaku itu sudah pasti ada pembalasannya. 

My daughter who is wise beyond her age told me - Mommy, everything has been planned by Allah and He is the BEST planner.

Masya Allah. Kalau kita perhatikan apa yang sedang berlaku - sedikit demi sedikit Allah bukakan mata dan nurani dunia untuk sedar dari tipu daya mereka, mungkin itulah dalam perancangan dan kehendak Allah. 


Sumber: Pinterest

Mungkin kita rasa sakit hati dan sakit mental tengok kekejaman yang bermaharajalela dan kutuk sekeras-kerasnya apa yang berlaku. Kita mungkin rasa tak berdaya nak buat apa-apa. Inilah bahagian ujian kita - untuk terus beriman dan percaya kepada Allah dan kitab Al-Quran walau apapun sandiwara dunia sekarang. Subhanallah.

To those who feel helpless at this situation, what can you do to counter this feeling?


قُل لِّعِبَادِىَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُنفِقُوا۟ مِمَّا رَزَقْنَـٰهُمْ سِرًّۭا وَعَلَانِيَةًۭ مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ يَوْمٌۭ لَّا بَيْعٌۭ فِيهِ وَلَا خِلَـٰلٌ ٣١


Qul li’ibaadiyal lazeena aamanoo yuqeemus Salaata wa yunfiqoo mimmaa razaqnaahum sirranw wa ‘alaaniyatam min qabli any yaatiya Yawmul laa bai’un feehi wa laa khilaal.

Tafsir Ayat 31:

Tell My believing servants to establish prayer and donate from what We have provided for them—openly and secretly—before the arrival of a Day in which there will be no ransom or friendly connections.

Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang beriman hendaklah mereka mendirikan sembahyang dan mendermakan dari apa yang kami kurniakan kepada mereka, sama ada dengan merahsiakan pemberiannya itu atau dengan terbuka; sebelum datangnya hari yang tidak ada jual beli padanya, dan tidak ada sahabat handai (yang dapat memberikan pertolongan).

18 comments:

  1. terima kasih atas tazkirah yg disampaikan itu...

    ReplyDelete
  2. Allahu Akbar! Semoga kemenangan berpihak kpd umat islam jua. Sesungguhnya hanya Allah swt yang Maha Mengetahui.

    ReplyDelete
  3. Ya, kita rasa sakit hati dan sedih dengan apa yang terjadi.
    Tapi kita kena yakin dengan janji Allah dan kena tunjukkan pada semua semangat perjuangan 💪🏼

    ReplyDelete
  4. Allah nampak setiap kejahatan yang dilakukan tangan-tangan manusia. hanya pembalasannya sahaja... datang segera atau sebaliknya...

    ReplyDelete
  5. Salam Jumaat juga.
    Sedih tengok apa yang terjadi di Palestine cuma mampu berdoa kerana yakin dan percaya hanya Allah yang maha mengetahui di sebalik sesuatu yang berlaku itu.

    ReplyDelete
  6. Salam Jumaat...Allah ingin melihat apakah usaha hamba2Nya membantu mereka yg dizalimi...semoga kita termasuk dlm golongan yg menentang mereka yg zalim..

    ReplyDelete
  7. Salam Jumaat.. Moga dipermudahkan buat yg dianiya.. Semoga Allah membalas seteruk2nya balasan kepada yg menzalimi

    ReplyDelete
  8. Betul, masa ni la kepercayaan kepada Allah itu perlu ada Dan tetap padaNya... Pernah nampak blog golongan Ateis berkaitan Palestin di mana dia persoalkan di mana keberadaan Allah saat Palestin ditimpa pelbagai musibah bertahun lamanya.. Allahuakbar..Mengucap panjang sayaaa bila baca tuhh

    ReplyDelete
  9. salam jumaat! ni MZ BW ptg ahad dah niiii

    ReplyDelete
  10. Salam Jumaat juga! (walaupun uncle komen hari ahad! hehehe)

    ReplyDelete
  11. Moga kemenangan dalam masa terdekat ni.....

    ReplyDelete
  12. Semoga allah lindungi insan- insan yang teraniaya...amin...selamatkanlah saudara mara kita di Palestin..

    ReplyDelete
  13. 75 tahun berjuang atas nama Allah!
    Mereka insan terpilih, dan mudah-mudahan pintu syurga terbuka luas untuk para syuhada.

    ReplyDelete
  14. terang lagi bersuluh tapi susahnya dunia nak tolong diorg huhu

    ReplyDelete
  15. Sejuuuk hati bacanya kak ❤️. Kita percaya sajalah kepada Nya. Sebaik2 plan, yg terbaik selalu plannya Allah. Cuma bisa terus mendoakan saudara kita yang berjuang survive di tanah airnya sendiri 😔😭

    ReplyDelete
  16. Soroklah dan sembunyikanlah kebenaran namun bila sampai masanya pasti akan terungkap juga.. Tak ada yang boleh menafikannya..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .