Dabai Sarawak

Dabai Sarawak

Semalam kawan aku baru balik dari Bintulu, dia mesej bagitau ada kiriman dabai dari BFF aku di sana, Donna. Wah, seronoknya! Bukan senang nak bawak dabai ke sini sebab kalau tak pandai bungkus, dabainya akan rosak dan masam dalam flight.

Sedikit info tentang dabai:

Dabai atau kembayau (nama saintifik: Canarium odontophyllum) ialah sejenis pokok buah dari genus Canarium dalam keluarga Burseraceae serumpun dengan kacang-kacang kenari dan pili. Pokok ini hanya boleh didapati dalam kawasan-kawasan (atau "bahagian") Sibu dan Kapit di negeri Sarawak.

Buahnya perlu direndam dalam air panas terlebih dahulu agar ia dapat dilembutkan sebelum dimakan dengan garam, gula, lada hitam atau kicap. Ada yang menyatakan rasa buahnya seperti buah avokado, rasa dan tekstur ia juga adakala sering dibandingkan mirip zaitun. Buah ini boleh dimakan bersama sagu mahupun dimasak jadi lauk sambal atau nasi goreng.

Bijinya juga boleh dimakan dengan rasa mirip kacang badam atau pistacio.

Sumber: Wikipedia

Dabai ni aku suka gaul dengan garam lepas direndam. Suami Terchenta pulak suka makan dabai digaul dengan kicap. Padanan lauk ialah udang rebus / ikan bakar dan sayur midin / sayur paku tumis belacan. Boleh bertambah-tambah nasi bila ada dabai dan lauk-lauk ni!

17 comments:

  1. Wahhhh.... puas hati mkn... xda simpan k stok tek?? mun nk embak tok dlm flight salu org engkah sekali dgn daunnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan kmk ya balut dalam surat khabar lekak dgn plastik, dah ya dibekunya. Masa sampai ya nang ada lembik sikit tapi rasa gik nyaman cuma kenak abiskan dlm 1-2 hari la.

      Delete
  2. teringinnnn nak rasa... kalau laaa kat sini ada jual ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti klu ada dijual di sini, mungkin ada tapi harga premium sbb nak bawak naik kapal terbang mmg leceh, takut tak tahan lama.

      Delete
    2. mmg tak ada... ada yg terpinga pinga bla sebut buah dabai. hehehehe

      Delete
  3. First time and last time makan Dabai masa ke Sibu 2002.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macamana rasanya klu bukan orang tempatan yg cuba? ada jugak orang kata dabai ni salah satu makanan 'acquired taste', i.e. kena belajar untuk suka baru jadi suka :)

      Delete
  4. Replies
    1. klu datang ke Sarawak musim dabai, boleh la uncle try :)

      Delete
  5. Makan bersama nasi ye sis...belum pernah jumpa buah dabai ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. buah dabai ni cuma dapat di Sarawak je PH. Kadang2 ratah mcm tu je pun sedap :)

      Delete
  6. Replies
    1. klu ke Sarawak boleh tanya musim dabai ke tak, klu musim dabai boleh la beli & bawak balik hotel. Rendam dgn air panas sampai isinya lembut & gaul dgn garam sikit.

      Delete
  7. Setiap kali baca pasal Dabai akan menyesal sebab last time ke Sibu tak cuba.actually tak tau pun masa tu pasal kewujudan Dabai

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang Sarawak je tau pasal buah dabai ni. Klu ada rezeki sampai ke Sarawak lagi Sal tanya dah musim dabai ke, boleh la try. kat shopee pun ada orang jual sambal dabai tapi saya tak gemar sangat sbb saya cuma suka dabai segar je.

      Delete
  8. Wow..Baru tahu kewujudannya... Nanti try tnye kwn yg tengah balik bercuti kt sana..Kalau Kalau dia nk bwk..hahaa

    ReplyDelete
  9. Tadi saya pikir ini anggur , tapi ditulis rasanya masam dan suka dibuat pakai garam lada, langsung kepikir kok mirip buah Jamblang. Jamblang di Indonesia juga suka dibuat asinan, pakai gula garam, cabe dan kecap. Enak.

    Kalo beda dengan Jamblang, berarti saya belum pernah coba buah Danai ini kak. Penasaran juga jadinya

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .