Sumber artikel: Berita Harian

Terbaca tentang virus Marburg yang telah mengorbankan 2 nyawa di negara Ghana termasuk seorang kanak-kanak. Sama macam Covid-19, virus ni berjangkit dari kelawar buah kepada manusia dan merebak di kalangan kontak rapat. Macamana boleh berjangkit dari kelawar kepada manusia, Wallahu'alam. Buat masa sekarang belum ada vaksin lagi untuk virus Marburg ni. 

Antara simptom-simptom jangkitan virus yang menyerupai penyakit Ebola ni ialah sakit kepala, sakit otot dan demam menggigil. Penyakit ni dianggap serius sebab ia boleh mengakibatkan pendarahan dalaman, kegagalan organ dan radang pankreas. Mangsa biasanya meninggal dunia disebabkan pendarahan dalaman pada beberapa bahagian tubuh badan.

Masha Allah, macam-macam penyakit yang timbul sekarang. Mula-mula cacar monyet (monkey pox) sekarang virus Marburg pulak.  Semoga virus ni tak merebak ke negara kita. 

Teruskan jaga SOP ya kawan-kawan.

4 Comments

  1. Aduiii virus apa pulak dah ni.. satu satu laaa.. penat nak layan huwaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni virus ni belum lagi merebak keluar dari Afrika. Kalau jadi kat negara yg ramai pelancong mungkin akan jadi pandemik macam Covid19 sbb cara merebak pun lebih kurang je.

      Delete
  2. Replies
    1. Dah macam2 virus keluar sekarang ni Uncle. Harap2 tak sampai Malaysia..

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .